Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har mätt min lambda ett antal gånger, både i drift (dragit in sladd i bilen) och på tomgång. Den har pendlat mellan -0,1 och 0,7. har frågat här men ej fått svar. Fick tips på http://www.etanol.nu att mäta Lambdan utan att ha sladden till boxen kopplad. där stod också att man inte ska använda "fordonsjord" utan använda samma jord som Lambdan d.v.s jordpunken på insugningsröret där railsen är skruvad fast. Flätan är ju ganska nära så det går säkert bra, men det går alltså inte att sätta minuskabeln typ i radion som jag gjorde. Nu visade min Lambda inte rätt i alla fall sedan jag bytt jordpunkt (den ska börja på 0V och gå upp till c:a 0,6 - 0,7V och inte röra sig mycket under alla körförhållanden). Min låg stilla på 0,45 hur jag än körde så jag bytte till en ny (Biltema) och sedan den visade som den skulle. När jag sedan kopplade in Lambdasonden till boxen så visade det rätt varde 0,1 - 0,9V (kanske lite högt). Jag kör ju numera på E85 och har en justerbar BTR så förhållandena är inte riktigt samma. Men hoppas du förstår vad jag menar i alla fall.

Mvh
Lennart
av NilsO
Om man misstänker lambdasonden är det enklaste sättet att felsöka att helt enkelt koppla ur sonden och provköra. För om allt annat fungerar som det ska är 940 körbar precis som vanligt med sonden urkopplad. Försvinner inte problemet då beror felet alltså på något annat.

Samma gäller om man misstänker att avgasläckorna orsakar problemet.
av NilsO
De två jordpunkterna på insuget skadar inte att kolla. Man brukar få kapa några centimeter av ledningarna och byta ut kabelskorna för att få dem bra, för det är inte mellan godset och kabelskon utan i själva "klämanslutningen" som det blir dålig kontakt.

Som du skriver i allra första inlägget så finns ett samband mellan konstig tomgång och problem med hastighetsmätaren (som inte behöver synas på själva mätaren). Men då brukar man få hög tomgång och märkligt beteende vid motorbromsning – inte att den stannar.
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]