Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo16vpower
Tjenare nu äre så att jag har ingen generatorrem på min 16 valvare, Och den remmen går ju via generator,vattenpump, och "oljepumpen"? iallafall den går ju på 3 skivor, jag kollade i en b230f, där går den ju via generator och vattenpump bara, så hur lång rem ska jag ha till b234f 16v? Försökt att hitta på google men hittar det verkligen inte :O
av Volvo16vpower
sicnarf skrev:Har du sökt på Skruvat.se på din reg nr?
Japp det ända som kommer upp är remmar till båtmotorer, samt att dom ligger på 300-400kr
av Rådlös
Är det vanlig kilrem? Lägg ett snöre eller tunnare rep, tvättlina eller dyligt samma väg som en rem skall liga. Mät längden. Dom flesta remmar har längden (omkretsen) som detaljnummer. Det skall vara lite justermån på en rem så du behöver inte ligga exakt på millimetern.
Det du kallar oljepumpen är väl servostyrningen?
av NilsO
Trodde det var två remmar även på B234F: En till generator och vattenpump (och fläkt), och en till servopump. Kanske finns olika varianter. Signaturen Lennarte vet :)

Bild ur verkstadshandboken:
remmar b234f.png
remmar b234f.png (64.84 KiB) Visad 1820 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Kanske finns olika varianter. Signaturen Lennarte vet
Jodå, nog vet jag det. I alla fall hur det ser ut på min motor. Det sitter tre remmar på min motor. Generatorn sitter på min motor sitter precis som på bilden. Remmen heter SPA 1307 och den sitter i yttersta spåret på remskivan på vevaxeln och går till vattenpumpen och generatorn. På dom båda innersta spåren sitter remmarna mellan vevaxeln, servopumpen och AC kompressorn. Dom remmarna heter SPA 1188. Har du ingen AC sitter det ju då kortare remmar (bilden visar utan AC). Ac'n sitter under servopumpen på min bil. Sedan vet jag inte om där sitter en eller två remmar på modeller utan AC, det ser man ju i så fall på servopumpen. Jag har två remspår både på AC'n och servopumpen. Är där bara ett spår på servopumpen, blir det ju ett spår "över" på vevaxelremskivan.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
två remmar till servopump på bilar utan ac kompressor.
var precis ute och kollade på min 16v klenod som stått undangömd sen jag var 18år :)
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]