Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maxn51
Hej, håller på att bygga ett eget el system till min b230 som inte sotter i någon bil. El systemet ska vara ihop byggt så att det endast är + och - att koppla in till batteriet och sen till tändningslås låset har div el från 740 att använda mig av och håller nu på med att bygga ihop ett tänd system. Undrar helt enkelt om någon har koll på hur allt ska kopplas? Vilka färger kablarna till hallgivarn har och till vilka stift på tändslutsteget de ska till osv osv är väldigt tacksam för svar och om någon håller på ett lämpligt el schema vore det kanon:) mvh max
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Varför inte åka till en skrot och plocka en komplett systemhärva.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
maxn51 skrev:Hej, håller på att bygga ett eget el system till min b230 som inte sotter i någon bil.
Jag har funderat lite över vad du egentligen menar. Har du en "lös" motor som du vill starta" ? Eller har du en hemmabyggd bil utan elsystem? Volvo 240 med B230F och LH-Jetronic har en "elhärva" för bränsle och tändning som är "fristående" från övriga elsystemet. Har du förgasare och brytare är det ju inga problem.

Mvh
Lennart
av maxn51
Tja har en bil 142a med din gammal el i fint skick kvar. Sen har jag en b230 f som är välldigt ombygd och ska gå med turbo. Den är även moddas för att gå ner i 142an utan att behöva bygga om 142 alls då ja vill kunna återställa den till orginal (dumt å förstöra en fin bil) vill då bygga ett el system så jag endast kopplar in + från batteriet och sen tänkte jag sätta ett relä som styrs av tändningslåset (den som går till orginal tändspole) och tanken är att bygga klart allt innan de ska ner i bilen oxh provstarta motorn innan. Har nu fått i ordning tändningen med hallgivarn i Fördelaren som drivs av kam axeln samt ett tändslutsteg jag fått hjälp att bygga om så det går att ställa tändningen hyggligt efter olika varv. Så nu är det soppa systemet som jag klurar på har en lh 2,2 Box och allt som behövs vill ha så lite el som möjligt kvar så undrar bland annat lite vad som går att ta bort tx sladden från boxen som ska gå till verme reglaget? Sry för lång och svårläst text:(
Användarvisningsbild
av lennarte
Tar du en elhärva från en 240 men LH insprut med alla boxar och givare så får du med det som behövs för att starta motorn. Det finns inga genvägar till det, ska du kunna köra med bilen måste allt vara med. Sedan blir det nog väldiga problem men besiktningen, men det är en annan sak.

Mvh
Lennart
av maxn51
Okej tack så Mke man bilen går kast om man inte kopplar tx sladden till värme/ac reglaget? Har ju inget sådant i 142an och vill nog inte ha det häller:( nån som vet om man ska brygga den eller liknande för att få den att gå som den ska? Såg på el schemat att deg ska gå ca 4 sladdar från tänd slutsteget men har ju bygt om tänd systemet för att det ska bli lättare å nappa hur fixar jag de? Idéer?:)
Användarvisningsbild
av lennarte
maxn51 skrev:Okej tack så Mke man bilen går kast om man inte kopplar tx sladden till värme/ac reglaget? Har ju inget sådant i 142an och vill nog inte ha det häller
Om du skulle vilja så fanns det AC i 160 modellen (det passar), men det var mycket ovanligt i svensksålda bilar på "den tiden". På 740 utan AC "hänger" det en kabel där AC'n ska sitta. Det är alltså samma kabelhärva antingen det finns AC eller inte. Den är bara inte kopplad. Lambdasond måste du ha, Biltema har en "lös gänga" du kan svetsa i främre avgasröret (du behöver ingen katalysator). Angående tändsystemet, jag tycker nog de ska vänta med egna lösningar tills du fått motorn till att gå riktigt. Annars vet du inte om du kopplat något fel eller det är något i originaldelarna som felar. Är du såpass duktig så du skulle kunna bygga ett eget elsystem, skulle du inte behöva skriva här och fråga. Missförstå mig inte nu bara, det är inte menat som kritik mot dig eller ombyggnaden.

Mvh
Lennart
av maxn51
Okej tack för infon har flera motorer byggda på det här sättet med tändning så det vet jag funkar bra andledningen till att jag skriver och frågar är att de har fögge och nu blir det ju sprut. Skulle vilja ha mitt egenbygda tänd system då jag lätt mig ställa in det bra (via dator) så skulle helst villja koppla soppasystemet fristående från tändningen
Användarvisningsbild
av lennarte
maxn51 skrev:skulle helst villja koppla soppasystemet fristående från tändningen
På LH 2,2 justerar du tändningen på"gammalt" vis genom att vrida fördelaren, LH2,4 justerar automatiskt. Annars på B230F motorn är tänd och bränslesystemen "ihopkopplade" och har komponenter som är gemensamma. Det finns ju "eftermarknadssystem" som man kan programmera hur man vill, men allt är ju en kostnadsfråga också, men jag aldrig "jobbat" med det

Mvh
Lennart
av maxn51
Okej det jag menade var att jag har byggt (med hjälp av en kompis som jobbar med att bygga och programera robotar) ett eget tänd system där man kan justera tändningen efter varvtal och även förberett att justera efter ladd oxå så skulle vilja veta hur jag kopplar lh 2,2 utan att koppla ihop det med tänd systemet? Alltså de kablarna från boxen som orginal går tull tänd modulen skulle jag vilja veta vad de har för funktion och ev hur man kan koppla dessa på ett alternativt sätt lär ju iaf behöva ha en signal till boxen som talar om varvtalet.
Mvh
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]