Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

NEJ! nu har den tagit en tupplur!? :(

jag tog en sväng med den och när man stänger av den och ska vrida på den igen så vägrar den starta.
Vi kom på ett litet knep. Ena av oss fick gå ut och banka lite lätt på startmotorn och så fick den andre starta samtidigt och så vips! så va den igång som ett trick. :-)-)
Körde man runt lite och stängde av och satta på den strax igen så kunde den starta utan problem, men vid någon stund längre ville den ej starta.
Så vi höll oss till tricket ett tag.
Tills det en dag inte funkade alls att starta den via vårat trick (fatta vad skämmigt att stå där vid arlanda flygplats för att plocka upp någon.. :oops: )
Hur som helst så vägrar den att starta igen, så jag bad en vän komma över med start kablar, och inte funkade det, så jag lät den stå där över natten.
Och visst tror ni inte just den natten det snöar som in i h*****. Jag sätter mig i bilen och drar en stilla bön, den gick igång! :-O) om inte sagt men tillslut vakna den till liv!. Jag åkte med den en sväng och skulle in för att lämna ett par nycklar och visst lämnar jag den på för mer vågar jag ej riskera. När jag kommer ut hör jag hur den dör och till slut ger upp. Jag ber en vän komma förbi med startkablar och mycket riktigt starta den. Den stod på en stund och så av en plötslig anledning dog den efter ett par minuter mitt i vårat surrande. Så vi fick starta den igen genom att låta den va i lite så att batteriet hann ladda på.
Jag tacka och begav mig några hundra meter tills den bara dog. Vi försökta starta den igen men det funkade ej. Så vi puttade bil j*veln. :-(O)
Jag blev då alldeles av mig och köpta en ny startmoter och ett nytt batteri. 64A 12 V.
Så när vi starta ihop allt med lite meck så startade allt som vanligt och jag begav mig iväg, på vägen tror ni inte avgassystemet trillar på grund av att dem bygger om vid ett olämligt ställe, så nu låter det som en Mercedes C63 AMg(sök detta på google haha), vilket väckte hela j*kla grannskapen med mig körandes omkring.
Så när jag väl kom fram så stängde jag av bilen och När den skulle startas så gjorde den inte det. efter en stund så funkade det plötsligt att starta den med en vridning.. konstigt enligt mig..
När den väl vart omkring dök detta problem upp igen, fast nu ville den inte starta hur länge den än fick vila.
Med start kablar kommer den igång, men om man kör en hundra meter så dör den. Kan vara för att luften som går genom ett gummi rör är igen knöglat så jag måste nog fixa en ny sådan, annars är den igång bara om man låter den stå.
Men när man väl börja köra några hundra meter dör den, och då får man starta den med start kablar igen. Kan det vara luft tillförseln?
Andra problemt är nu, varför starta den bara inte med nyckeln?
det är ju ny start motor och när man använt kablar så funkar ju den att starta, bara att den dör efter några hundra meter.
Batteriet är nytt, bensinen är ifyllt.
När man starta den med start kablar och stänger av den vägrar den starta igen med nyckel vridning.
Jag börjar bli ganska less då jag lagt ner pengar på den, och denna vinter bör den nog överleva.
Hjälp mig mina volvo vänner, hjälp mig ge lite liv i stackarn!
för JUlENS Skull och för min.. den går annars hur bra som helst bortsett från allt de där, och detta hände bara över en natt som den börjde stor krångla,
kan va för kylan men snöar gör det ju inte nu.
Nu står den i ett garage. Det går några kablar till start motorn som jag såg att någon tejpat om, kan vara det som glappar? innan starta den alltid med start nyckeln. Jag vill bara att den börjar rulla igen med nyckel vridningen och att den inte dör efter någon hundra meter.
Tack så mkt i förhand och godjul och gott nytt år!

Info:
Fabrikat: VOLVO 744-886
Fordonsår: 1988
Växellåda: AUTOMAT
Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kW: 85,0
Motorkod: B230F
Cylindervolym: 2316
1988, tidig eller sen -88? Om det är en sen -88, vad säger diagnostikboxen? Hur är statusen på generatorn? Laddar den som den skall? Om någon har försökt att tejpa fast kablar så glappar dom garanterat. Sätt fast med riktiga muttrar! Har du mera "epael" eller "redneckel" på bilen så bör du åtgärda det först av allt.
Hejsan Rådlös!

Förlåt mig jag glömde nog säga det, men jag är inte alls så kunnig inom bil området på den nivån, så jag förstod tyvär inte vad epael eller redneckel betyder :oops:
I trafik första gången is Sverige: 1988-11-02
om det hjälper förlåt mig jag hjälper dig mer än gärna men jag vet inte om det är en sen eller tidig -88
Diagnostikboxen ligger den i bilen? är det något som sitter vid säkringarna?
generatorn vågar jag inte säga om det är något fel på men det gick ju innan, så jag förstår inte varför nu helt plötsligt det blivit som det blivit. Ska titta till dessa kablar vid startmotorn och försöka sätta dem fast ordentligt.

tack för ditt svar! sitter i mörker just nu
Epael och redneckel betyder i stort sätt att det är ett slarvigt jobba som därav kan orsaka fel.

I trafik 2 november 1988 låter ju som en sen 88 (88b). Kolla på detta youtubeklippet för hur du ska göra för att ta ut felkoder:

En tråd här på forumet med mer information och förklaring till vad felkoderna betyder: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2811
Epael eller redneckel är dåligt gjorda elkopplingar, ofta emot all elkunskap och säkerhetstänkande. Och inte så som bilfabrikören hade tänkt sig från början. Alltså inte så som det visas i kopplingsschemat. En sådan koppling kan i värsta fall elda upp bilen. I måttligare sammanhang är det inbyggda störningar som kan visa sig ungefär så som du har beskrivit.
1988 11 02 är i högsta grad en sen -88. Gränsen gick vi 1988 07 01. Då började lagen om katalysatorrening att gälla på alla nya bilar. Katalysator hade visserligen funnits tidigare, men det var frivilligt. Men då blev det lag om det. Detta innebär att du har en diagnostikbox. Den sitter i motorrummet alldeles bakom vänster fjäderbenstorn, (fjädringen till vänster framhjul). Det är en liten svart plastdosa, ungefär 10 x 10 x 8 cm. Det är ett lock på dosan så den går att öppna. På dosan finns också en sladdstump, 20 cm lång ungefär. Det är ett kontaktstift också på sladden. Om man följer en viss procedur som finns beskriven här på forumet, så kan man läsa ut blinkkoder ur den här diagnostikboxen. Koderna berättar om eventuella fel. Inte i klartext, men med lite erfarenhet kan man få vägledning till var man skall söka felet. Boxen kan lagra flera felkoder hela tiden, så det är ett gott skäl att ha papper och penna med sig när man skall läsa ut koderna. Koderna kommer i form av ljusblink från en lysdiod t.ex: *** ** * Detta betyder felkod 3 2 1. Det finns tabeller här på forumet för att översätta koderna till tänkbara felyttringar. Och som sagt, det kan lagras flera koder, men varje kod har bara tre tecken. Du bör ha en erfaren hobbymek om du skall läsa ut det här. I alla fall någon som har gjort det förut. Och instruktioner hittar du här på forumet.
Här är länken: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2811

Tänk också på att alla tänkbara fel genererar inte felkoder. Detta är i första hand knutet till avgasreningen och den utrustningen. En bil kan i sämsta fall vara omöjlig att starta, men boxen säger "inga fel". Inga fel har koden 1 1 1. Men då beror det alltså på att något annat, utanför styrdatorns kontroll som krånglar.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Det LÅTER absolut som om generatorn inte laddar > batteriet orkar inte dra startmotorn.... Startar med startkabelhjälp, men stannar efter ett tag > bränslepumpen orkar inte gå pga dålig batterispänning. Innan du gör nåt annat, kolla om generatorn laddar. Steg 1 är att kolla om laddningslampan tänds när du slår på tändningen, steg 2 är att mäta batterispänningen när motorn går (13,7 - 14,3 V ungefär).
Tack för alla era svar, dags att ge sig in i mörkret! men med era ledtrådar finns det ljus att gå efter! Ska testa allt ni sa. Om då så att det är generatorn? Är det någon ide att fortsätta operationen? det kanske är för dyrt för att fixa det?. Tack verkligen för era engagemang! Kommer med svar om jag kommer någon vart!
Det billigaste kan vara att kolla så fläktremmen är tillräckligt spänd. Men det är inte alltid det som är felet. Nästa steg är att köpa nya kol och byta. Det låter svårt, men egentligen ganska enkelt om man vet vad man gör. Generatorkol kan se ut så här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... -63311009/
OBS! Detta är bara ett bildexempel. Du ser kolen, dom två svarta stavarna. Dom slits med åren och generatorns effekt minskar på slutet. Man byter hela grejen och du ser priset. Det är alltså förhållandevis billigt. Känner du osäkerhet inför detta så ta med dig någon som har gjort det förut. Eller åtminstone förstår vad det innebär. När man tar loss den gamla så ser man hur den nya skall sitta.
Du skall få ett litet tips av mig. Dom här två kolen skall sitta på varsin ring inne i generatorn. Dom sitter lite som ett trappsteg och man behöver trycka in kolen när man skall upp på dom här trappstegen. Kolen är fjäderbelastade. Då är det enkelt om man har en kartongbit eller ett styvare papper och håller som ett skohorn, ungefär. Det är trångt och när man trycker hela grejen på plats kan man inte ha några fingrar emellan. Då fungerar det med detta skohornet av kartong. Ännu enklare är naturligtvis att ta loss hela generatorn och stå vid ett bord eller bänk när man gör det här, men det kräver ännu mera skruvande.
Skulle inte detta hjälpa med generatorkolen, (100 kronor back) så är faktiskt inte en ny generator så fruktansvärt dyr. Till Volvo finns det för under 1000 kronor på Biltema. Nu blir många kanske illamående när jag säger Biltema, men man får en fabriksny generator som i alla fall håller ett antal år. Kanske lika länge som bilen? Och man får den till ett hyfsat pris. Skulle man ha köpt en Bosch original på Volvo t.ex så hade den kostat 3 - 4 gånger mer. Och att köpa på skroten är som lotteri. Lagren i en begagnad kan vara på upphällningen och skära ihop i nästa vecka.
Men jag hoppas att du åtgärdar dom tejpade kabelanslutningarna först av allt. Sådant kan verkligen framkalla illamående utan att det behöver stå Biltema på några delar.
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]