Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av oldbetty
Jag är lycklig ägare till en riktigt fin 945 1997 19000 mil. Bilen är utrustad med ECC som fungerar UA. Jag har fått ett missljud ifrån kompressorn, ett lite tjutande/skärande ljud, likt ett urtrampningslager som börjar tröttna. Jag har lyft av drivremmen till kompressorn men efter 17, näst intill problemfria år känner jag att jag är skyldig min gamla trotjänare att fixa detta innan värmen kommer åter. Jag skulle sätta värde på förslag till åtgärd och en teori om vad som är problemet. OldBetty
av NilsO
Om det låter när kompressorn INTE arbetar (dvs även när AC är frånslagen) måste det vara lagringen av den inre delen av magnetkopplingen, dvs remskivans lagring som låter. Den borde gå att byta utan att ta bort kompressorn (och utan att tömma systemet på kylmedium) men jag har inte gjort det själv. Under de intervaller kompressorn arbetar (magnetkopplingen tillslagen) står den lagringen stilla, så det är enkelt att kolla om det är det som är felet.

Om det däremot låter när kompressorn arbetar är det väl lite värre.
av oldbetty
Tack för svar Nils. Kompressorn ylar fast den inte arbetar, så din teori förefaller vara en god ide att börja utreda. Jag kollade i reparationshandboken efter en "sprängskiss" men den gav ingenting. Det blir till att lyssna med Biliabutiken om ett nytt lager. Finns lagret som reservdel så går det sannolikt att byta. Att byta lager utan att demontera kompressorn låter lockande.
av NilsO
Det beror kanske på vilken kompressor man har (det finns ett par olika på 940).

Till kompressorn som sitter i min 940 kan man få hela magnetkopplingen som reservdel, inklusive lager, på Volvo. Däremot inte bara själva lagret. Men naturligtvis lär det gå att hitta ett nytt lager som passar. Jag har själv aldrig tagit av magnetkopplingen från kompressorn, så vet inte precis hur man utför det arbetet.
av oldbetty
Hej igen!
Efter ett besök på Bilia så bekräftades ditt senaste inlägg att lagret inte finns som enskild reservdel hos auktoriserad Volvohandlare utan det blir en hel enhet inklusive remskiva för 2907 riksdaler. Innan jag skrider till verket måste jag till fullo få bekräftat att kompressorn tystnar när magnetkopplingen slår till. Med facit i hand så var nog kompressorn stundom tyst under sommaren, vilket torde bekräfta detta.
Old Betty
Användarvisningsbild
av lennarte
oldbetty skrev:Efter ett besök på Bilia så bekräftades ditt senaste inlägg att lagret inte finns som enskild reservdel hos auktoriserad Volvohandlare
En jobbar kompis var och frågade på ett lager till kompressorn till hans Volvo 740. Vi hade inte det "på hyllan" (jag jobbar i ett reservdelsförråd på ett väveri) men vi hittade det i SKF's katalog så han beställde det hos vår leverantör av förnödenheter. Det var ingen av dom vanligaste typerna men det gick att skaffa. Kommer inte ihåg vad det hette, men det var ett 2-radigt "tunnsektion" lager. Alltså väldigt små kulor. Hur det gick sedan vet jag faktiskt inte.... Det kanske inte säljs som enskild reservdel för att det inte går att byta på ett enkelt sätt. Eller för att lagret håller ungefär lika länge som kopplingen i sig

Mvh
Lennart
av oldbetty
Hej Lennart!
Jag besiktade "Gamla Bettan" idag, rakt igenom för sextonde gången i rad, idag med blankt papper som så ofta förr. Bilen är helt rostfri och allting fungerar utan anmärkning sånär som att kompressorn gnisslar. Jag säljer aldrig min trotjänare så att kompressorn skall åtgärdas är en självklarhet. Jag är egentligen beredd att ta kostnaden för "reservdelen" men ditt bidrag till tråden "triggar" verkligen att försöka hitta och byta lagret själv för att se om det går. Det får bli efter helgerna men om jag går i mål så kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter här, det vore kul om någon annan har nytta av vår konversation. Om någon har lyckats byta lagret eller har någon erfarenhet av demontering så är ni välkomna in i tråden.
Old Betty
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag ska ge mig på att byta axeltätning på en kompressor tills sommaren på min då den läcker lite och det kan bli lika spännande. Jag tror att iaf på min kiki kompressor är det rätt så enkelt att få lös lagret annars går det ju att plocka en kompressor på skroten och flytta över remskivan från
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]