Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
Rådlös skrev:Måste få ställa en fråga om det här. Är detta något som finns i fungerande system på serietillverkade bilar? Eller i alla fall som ett lite exklusivt tillbehör och garanterat fungerande?
Jag kan tillägga att när skivbromsar kom allmänt på bilar på 60-talet undrade många varför det aldrig kom på handbromsar eller parkeringsbromsar som det också heter. Svaret från dom som visste, motorreportrar och andra tekniskt kunniga, var att bromstrycket mattas av med tiden (någon timma) i skivbromsar. Det gör det inte i en mekanisk trumbroms.
Citroën hade från modell DS (fanns på 60-talet) och åtminstone till BX handbroms som skivbroms på framhjulen.
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev:Citroën hade från modell DS (fanns på 60-talet) och åtminstone till BX handbroms som skivbroms på framhjulen.
Jag jobbade med 2 st Citroën DS 21 i början på -70 talet (ett äldre par från Stockholm). Dom hade en varsin, en -64 och en -66 (tror jag). Dom hade samma system på framhjulen som dom flesta har bak idag. D.v.s hydraulisk skivbroms med mekanisk handbroms som påverkar ena kolven i oket. Bromsarna på dom bilarna sitter inne vid växellådan, på samma sätt som bak på Jaguar XJ, Alfa Romero Alfetta, Rover TC och några till (nu pratar jag -70-talsbilar). Gemensamt för alla är att handbromsen är mekanisk och "trycker" på en kolv i bromsoket. "Riktig" hydraulisk handbroms har jag inte sett på personbilar,

Mvh
Lennart

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]