Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av KriLar
Hej! Nu är det så att tändstiftsgängen i topplocket har gett upp! Trodde någon vänlig själ hade varit och stoppat i en V8 under huven när jag skulle starta bilen på morgonen men icke! Nu är det så att jag funderar på vad som är lättast gänga om eller byta topp? Jag skulle jätte gärna behöva en utförlig guide på hur jag ska gå tillväga gärna med bilder också i vilket av fallen är inte jätte kunnig men är inte rädd heller!? Jätte tacksam för snabba svar också!

Mvh: desperat volvoförare
av Malmstroem
En bilverkstad med lite vana bör kunna få dit en helicoil (eller annan gängplugg) utan att demontera toppen.

Ska du göra det själv är det nog lättast att skruva loss toppen och sedan dra dit en helicoil (eller låta någon annan göra det). Det är inte så bra om det ramlar ner en massa spån och dylikt i cylindern.

Jag hade inte bytt topp bara för att en gänga gett sig.
av KriLar
Okej! Tänkte även byta kamrem innan den går också och det blir en dyr historia om jag ska lämna in den så det blir nog att plocka toppen mest troligt och renovera den eller ska man satsa på en begagnad som ser bra ut?
av maxn51
Tror som redan skrivet på att demontera toppen och montera insattsgängor är simpelt och du bör klara det själv. Angående kammrem så är det självfallet bra och byta men tror inte b230 tar skada om den går av då ventilerna inte tar i kolven? Tror jag iaf håller på och bygger en motor är iof komp sänkt men den går runt utan kammrem och utan att det tar i! Mvh max
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]