Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Philip
Tjena

Lite nyfiken på vad som kan tänkas vara fel på den? Nyss köpt bilen och såg igår att kontakten till den silverfärgade behållaren, längst bak till vänster i motorrummet, är urkopplad. Jag testade koppla in sladden men inte kyldes luften i kupén för det..

Trycker man på AC knappen så knäpper det till i ett relä efter nån sekund som om den skulle börja funka men den gör inte det..

Kan det helt enkelt vara torsk på kylmedia? Jag ringde bilia idag och hörde vad dom tar för att fylla på och konvertera till nya mediat och dom ville ha smått bisarra 6000:- för det!!!!!

Känner någon till en billigare verkstad i sthlm som kan fylla på och konvertera behållarn månne? (Om det nu är det som är felet..)

Tacksam för svar :)
//Philip
Användarvisningsbild
av Ramon
6000kr :shock: Lämna inte in bilen till Bilia i alla fall. Vi har en 944 -92 som från början hade den gamla freon-gasen, men sedan konverterades till 134a. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade, men inte 6000kr, hälften ifall jag inte minns fel... Har kvar kvittot från förra ägaren som lämnat in den, och den var inte inlämnad på Bilia, utan hos något företag som sysslar med luftkonditionering. Kan hända att förra ägaren kopplat ur kontakten för att han var medveten om att gasen var slut... Men det är inte stensäkert att det är orsaken till varför systemet inte fungerar. Ifall det är gasen som är slut och du inte fått reda på det av säljaren innan köpet så är det väldigt fult gjort... Han har då antagligen sålt bilen för en slant extra för att den har AC, MEN "glömt" säga att kylmediet är slut...
av Philip
Nejdå, jag visste om att den inte kylde när jag köpte den så jag fick ett pris som jag var väldigt nöjd med =)
Användarvisningsbild
av Ramon
Det var ju bra i alla fall :D
Troligtvis är det alltså gasen som är slut. Förresten, har du inte möjligthet att fråga säljaren av bilen ifall det är gasen som är slut? Så är du ju säker i så fall, hur som helst är det nästintill garanterat att han vet varför sladden var urkopplad...
av Ebbe
Att köldmediet tar slut beror ju oftast på en läcka, så innan du låter nån pytsa i ny så måste systemet läcksökas. Vid konvertering till nytt köldmedium (eftersom freonet numera är förbjudet) behöver man även byta ut den sk torkpatronen. Oljebyte i kompressorn är också bra. Du kan säkert få hjälp av din lokala kylservicefirma efter arbetstidens slut :wink:
Lämna definitivt inte in kärran på Bilia!
lycka till!
Ebbe
Användarvisningsbild
av Ramon
Japp, definitivt bra att läcksöka systemet, men köldmediet tror jag inte oftast tar slut på grund av läcka, gasen tar ju slut förr eller senare. I och med att det gäller en bil från 1990, så är det antagligen bara slut på gas. Vår 944 -92 har fått påfyllning två gånger om jag inte minns fel, och då inräknat den gång då systemet konverterades från freon till 134a, och det har aldrig vart läcka i systemet... Ifall man låter konvertera systemet måste man byta ut den s.k. Torkpatronen som Ebbe säger, samt en del packningar, för dessa packningar "tål" inte den nya gasen så bra... Mycket billigare hos kylservicefirma som sagt! Lycka till :wink:
av mobi
Ingen som har något tips om var i Stockholm mankan fixa nytt kylmedel till "humant" pris??
Användarvisningsbild
av Ramon
Har hittat några företag kring Stockholm som kan hjälpa dig, vet dock inga priser, men testa att ringa några. Kika på nadanstående länk, sökte på hitta.se, samtliga företag sysslar inte med att fylla på kylmedie utan kanske sälja kylskåp och dyl, men det ser man oftast på företagsnamnet. Lycka till

http://www.hitta.se/SearchPink.aspx?Sea ... =stockholm :wink:
av mobi
*L* Tack!
Blond läder eller ej

Nu rätt många år senare kan man t[…]

Volvo 760 mätarhus

Förmodligen reostaten. På 740 är d[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Tänk bara på att kolla och justera om T[…]

Du skriver om spridare som kanske läcker. Ett[…]