Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!!
Jag är ny i Volvo 940 världen och har en fråga rörande skillnader mellan årsmodeller på kombiinstrumentet.
Min far har en 940 -92 med 2 l motor, hastighetsmätaren har lagt för andra gången på ganska kort tid och Verdexa i Malmö har sagt att att han måste hitta en mätare från en 1992. Jag har försökt att hitta vilka skillnader det finns mellan de olika årsmodellerna utan att lyckats speciellt bra...
Det jag har förstått är att det finns VDO och Yasaki.
Min fråga är således: kan han köpa en mätare från någon annan årsmodell?
Såg tips om mannen i Örebro som just nu verkar vara ett bra alternativ, någon som har erfarenhet av henom?
//
JEK
Årsmodell 91 och 92 av 940 har samma mätarhus, så om du köper från 91 eller 92 kvittar. Även 740 91–92 har detta.

Mätarhus från övriga årsmodeller passar inte rakt av på din bil.

Det där med VDO eller Yasaki gäller äldre 740, man behöver inte tänka på det på 940 utan går efter årsmodell.

Jag har ingen personlig erfarenhet av mannen i Örebro, men eftersom jag själv lyckats reparera några mätarhus skulle jag hellre satsa på ett reparerat än ett i osäker kondition från skroten.

Just det: Om din bil har airbag behöver du ta ett mätarhus från bil med airbag. Annars kommer du få underkänt på besiktningen för att lampan inte tänds och släcks som den ska. Om din bil inte har airbag och du köper ett mätarhus från bil med airbag måste du rycka lampan, annars kommer du få nerslag för att besiktningen tror att du tagit bort rattkudden... :roll:
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]