Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kraft105
Tänkte kolla eventuella felkoder på min relativt nya 945 -95a. Upptäckte då att dioden på boxen inte lyser.
Är det så enkelt att själva LED-lampan har gett sig eller har jag möjligtvis elfel till boxen?
För det finns väl inget relä eller någon säkring som diagnosboxen går på?

Väl mött!
Hej,

nej det finns ingen speciell relä eller säkring. Lampan ska alltid lysa när du trycker ner knappen även om stiftet inte är nerstucket i något av hålen (tändningen måste vara påslagen). Gör den inte det är det nog antagligen själva brytaren (knappen) i diagnosboxen som ärgat. Det går att plocka isär diagnosboxen och göra rent kontaktblecken, men varning för ivägflygande smådelar :)
Gör några simulerade fel, koppla ur LMM'en och se om du får något larm på instrumentpanelen. Du skulle också kunna skruva ur Lambdasonden och plugga hålet tillfälligt. Lossa någon luftslang så att det blir som om det var en dålig slang eller läcka. Det finns kanske fler simuleringsmöjligheter som kan visa om du får något larm. Då är nog den delen av diagnostikboxen hel.
Nej, det leder ingen vart att göra så. Finns det inga fel i respektive styrenhet ska man få ut koden "1–1–1". Problemet här är ju att lampan inte lyser alls.

Du kan förresten mäta mellan hål 4 och 8, när tändningen är på ska det finnas +12 V där. Gör det det är felet med 100% säkerhet i själva diagnosboxen, antagligen glapp eller dålig kontakt som jag skrev ovan.
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]