Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LINGSTROM
Halloj!

Frugan min köpte sig en Volvo 965 -1995 i förra veckan.
Allt fungerade klockrent fram till idag..

Mätarhuset började balla ur, mätarna studsade precis som om dom hade kass jord.
SRS lampan började lysa och stereon dog, gick ett par minuter så dog lampan igen och stereon hoppade igång igen.
Efter det fungerade allt ett tag, sedan började mätarna i mätarhuset flippa ur...
Inga lampor i varnings längan lyser heller.
Klockan fungerar dock och "fasten seat belts" lampan funkar, blinkers funkar och även vanliga bakgrundsbelysningen.

Nu står bilen i garaget och jag har hittat en kabel som är av, typ ärglat av..
Sitter en grå/gul och en blå kabel med vanliga kabelskor in i varsitt enkel stift bak i mätarhuset.
Den blåa är av ungefär 25-30cm från mätarhuset.

Vart fasen ska den gå nånstans?
Har prövat lägga den mot jord men utan framsteg.
Kolla alla säkringar och alla är hela, kollat relän osv. Men hittar inget som är dåligt förutom den blåa kabeln jag skrev om ovan..

Ngn som har idéer?

Har bilder och film på problemet ifall ngn vill se om det underlättar.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Gul-grå är hastighetssignal till styrdatorn, den blåa sitter den i samma som den gul-gråa?
Klockan går på egen säkring nr 13, och belysningen har en egen säkring nr 8, mätarhuset får ström via tändningslåset och säkring nr 4, sedan genom en säkring på mätarhuset som är en liten del av kretskorts folien. "fasten seat belts" lampan går på inte via mätarhusets säkring.
Användarvisningsbild
av LINGSTROM
SA4AQS skrev:Gul-grå är hastighetssignal till styrdatorn, den blåa sitter den i samma som den gul-gråa?
Klockan går på egen säkring nr 13, och belysningen har en egen säkring nr 8, mätarhuset får ström via tändningslåset och säkring nr 4, sedan genom en säkring på mätarhuset som är en liten del av kretskorts folien. "fasten seat belts" lampan går på inte via mätarhusets säkring.
Okej, ja det sitter två flatstift tillsammans där ska den blås och den gul/grå sitta.
Kan alltså vara så att säkringen på mätsrhuset är kass eller?

Behöver ha igång huset så fort som möjligt då bilen behövs varje dag..
Användarvisningsbild
av LINGSTROM
Fick igång mätsrhuset.

Var en "kabel" på mattan som sitter bakom huset som sprider ström till lampor osv.

Plus matningen där hade brunnit av.
En bit kabel, två kabelskor och två skruv senare så var huset helt igen.

Den blå kabeln används ej.
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]