Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobbe240
Tjena! Har en 740 90:a som jag besiktade idag och fick dåliga avgasvärden. Jag har nyligen bytt topplockspackning, fördelare,fördelarlock, tändstift, lmm osv. I princip allt som har med tändning att göra.

CO 2,2 (0.5)
HC 64 (100)
CO förhöjd tomgång 2,3 (0.3)
Lambda 0.95 (0.97-1.03)

Funderar på om det kan vara lambdan som är kass? Avgasröret har inga läckage så det kan inte vara nåt sånt. Sprutat startgas runt insug och alla slangar och det händer inget
Tomgång är konstig på bilen ibland, går upp till 1500 varv speciellt nr den är kall. Ibland är den som den ska
Kan det vara tempgivaren?
Tacksam för svar om vad det kan vara
av Tobbe240
Den har börjat att pendla me tomgången nu också. Den går upp mot 2000 rpm o sen "dör" den och går ner till 1000rpm så håller den på så. Om det kan tyda på något speciellt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om man ser enbart till och försöker tyda siffrorna så har du läck på både insug och avgassidan. Om det läcker mellan topplocket och katen så lurar Lambdan styrboxen att tro att motorn går snålt och ökar på bränslemängden, högre CO. Har du läck på avgasröret efter katen så visar Lambdavärdet mindre än 1. Om du har läck på insugssidan lurar man ju LMM-en och motorn går "snålare". Det med "vandrande tomgång" har ofta med spjällhuset att göra. Slitet, smutsigt, dåligt/fel justerat. Smutsig/"kletig" tomgångsmotor. Vevhusventilationen kan vara en stor "bov" också. Dåliga, dåligt fastsatta, täta slangar. Sitter (original) ett litet filter vid oljefällan, som också kanske behöver rengöras. Även oljefällan kan behöva "en omgång"

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]