Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lff99
Hej! Jag har en Volvo 940 med B230FD motorn. Den har varit väldigt svårstartad men det har bara blivit värre och nu startar den inte alls, jag har provat att byta tändstift utan resultat. Det konstiga är att det låter som den tänder baklänges. Kan det vara kamremmen som har kuggat över? Tacksam för snabbt svar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara kamremmen som kuggat över och står fel.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
Lff99 skrev: jag har provat att byta tändstift utan resultat. Det konstiga är att det låter som den tänder baklänges.
Dubbelkolla så du inte har skiftat två tändkablar. Du har ingen Hall givare, du ha en givare mot svänghjulet istället. Sitter i sprängkåpan mellan motorn och växellådan bakom grenröret. Inte ovanligt att dom felar, men då brukar det vara "heldött". D.v.s bara startmoton fungerar, ingen gnista och ingen bensin.

Mvh
Lennart
av sicnarf
Ja. Öppna huven och leta upp kontakten vid plåten under vänster vindrutetorkare. Följ den sladden ner till kontakten i andra ändan vid sprängkåpan i slutet på motorn. Kan vara den som är skadad el trasig.

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]