Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av philter
Tjena, jag hade tänkt montera på Hijackers på min 945, bara för kul liksom, och jag undrar om man måste skaffa nån speciell fjäder eller vad ska man göra åt den, måste man sätta fast den i skålarna som man gör när man kapsänker (kapar fjädrarna).

Bespara mig dumma kommentarer om att det är en bortgången tid och att det är fult så e jag tacksam.

Så frågan är:
Ska jag byta fjädrar eller räcker det att sätta fast dom? I så fall lämpligt sätt att sätta fast dom?
Användarvisningsbild
av lennarte
philter skrev:Tjena, jag hade tänkt montera på Hijackers på min 945, bara för kul liksom, och jag undrar om man måste skaffa nån speciell fjäder eller vad ska man göra åt den, måste man sätta fast den i skålarna som man gör när man kapsänker (kapar fjädrarna).
Hi-Jackers har inget att göra med fjädrarna. Det är stötdämpare som man kan fylla med tryckluft så man kan höja ock sänka bakändan på bilen beroende på hur mycket last man har i. Anvädes förr istället för kraftigare fjädrar så man kunde behålla (original) komforten när man kör utan last. Missbrukades kraftigt av ungdomar på -70 - -80-talet som prioriterade hög stum bakände framför säker väghållning och mjuk komfortabel körning. Fanns som original tillbehör till 140 och 240 i alla fall, vet ej om det fanns till 740. 940 har annan konstruktion med självhöjande stötdämpare.
http://dalhems.com/sv/p/379761b16df74af ... Hi-Jackers

Mvh
Lennart
av rid54
Utan luft i är det ju bara vanliga stötdämpare. Monroe är väl ett känt fabrikat, tror inte det blir dåligt alls. Tror heller inte detta är något som bilprovningen har synpunkter på, men du kan ju fråga för säkerhets skull. Det var mycket vanligt förr bland dem som körde släp. Billigare än Nivomat.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Om man kollar i en tillbehörskatalog så ser man att dessa gick att få original till 740-92, 760 -87 men passar 940 också en halvautomatisk komplett sats med kompressor kostade 4.320kr artnr 1394 564 + panel för reglage 165kr artnr 1188 470 och manuell sats till 740 84-, 940 91- kostade 2.425kr artnr 6820 601
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]