Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
LennartE:
"Du kanske hade Rex/Regina på den?"

Min bil var en 245, så det var med största säkerhet Bosch LH 2.4 i den.

Jag överlät den på en anhörig när den hade gått ungefär 35000 mil, och han körde den ca 3000 mil till, fortfarande blandtankat. Rosten tog den sedan. Motorn lär enligt muntliga rykten finnas i en norsk rallybil i dag. Man kan väl anta någon sorts hobbyrally för vem skulle använda en 22 år gammal motor om det gällde tävling? (Visserligen i Norge, :) :) :) men ändå)
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Min bil var en 245, så det var med största säkerhet Bosch LH 2.4 i den.
Om jag inte är helt felunderrättad så var det bara -92 års 740 (vissa -91 som gick på export till USA) som hade Regina. Osså 940 modellerna förståss.

Mvh
Lennart
av NilsO
lennarte skrev:
Rådlös skrev:Min bil var en 245, så det var med största säkerhet Bosch LH 2.4 i den.
Om jag inte är helt felunderrättad så var det bara -92 års 740 (vissa -91 som gick på export till USA) som hade Regina. Osså 940 modellerna förståss.
Nja, det stämmer inte. På den svenska marknaden var det såhär:

Rex/Regina kom på 740 årsmodell 91. Alla -92, och vad jag vet alla -91 hade det. Och de var också de enda svensksålda bilarna bland 2/7/940 som hade det systemet.

940 fanns enbart med LH 2.4.

Rex/Regina hade enbart en pump (som alltså sitter i tanken).

På 240 och 740 med LH 2.4 är det alltid två pumpar. Men på 940 finns systemet både med en och med två pumpar. Två pumpar sitter på tidiga årsmodeller, och de sena har bara en. Det verkar finnas en period kring 1994 där det både fanns 940 med två pumpar och en pump, och jag tror turbo fick en pump före sugmotor.

På exportmarknaden var det lite annorlunda; där fanns också fler motoralternativ på 940.

Jag har förresten provat att köra 740 med Rex/Regina på 100% E85. Det fungerade inte, men kanske tål det systemet mer E85 än andra. 50/50 fungerade fint.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Nja, det stämmer inte. På den svenska marknaden var det såhär: Rex/Regina kom på 740 årsmodell 91. Alla -92, och vad jag vet alla -91 hade det. Och de var också de enda svensksålda bilarna bland 2/7/940 som hade det systemet
Vad jag menade var egentligen att 240 inte hade Rex/Regina. Att 940 inte hade det heller visste jag faktiskt inte. Det var ett antagande :oops: att 940 också hade båda systemen. Läste på en sida på internet att Rex/Regina först kom på exportmodellerna till USA på -91 års modell, det stod inget om att det fanns på svenska modeller också, annat än som -92 års modell. Alltid lär man sig något nytt...
NilsO skrev:Jag har förresten provat att köra 740 med Rex/Regina på 100% E85. Det fungerade inte, men kanske tål det systemet mer E85 än andra. 50/50 fungerade fint.
Det var samma sida, jag sökte om vilka bilar som gick att köra på etanol när jag läste det.

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]