Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bilen är en Volvo 940 med B230FK alltså en LTT.

Jo det hände en "rolig" grej, jag skulle knuffa igång bilen efter att den stått stilla sedan Mars(startad någon gång för att flytta bilen) så skulle jag få igång den nu. Den gick riktigt dåligt i början, den ville inte ens hålla tomgång men efter två turer med startspray så hoppa den igång och var igång i runt 10 minuter.

Temp mätaren stod såhär efter att motorn gått sig varm(varvtalet låg runt 1000rpm igen) vilket jag inte vet om det är normalt eller inte:
Bild
Det jag vill komma till är att kylarvätskan var helt slut och troligtvis en massa luft i systemet då jag hade öppnat systemet och föräldrarna sedan startat bilen så det sprutade åt alla håll. Jag fyllde på det med glykol och vatten till MAX sträcket sedan när bilen vart igång i 10min så kollade jag hur mycket som var i tanken vilket var halva kvar. Jag tänkte att jag var tvungen att fylla på så jag stängde av motorn och öppnade locket lite och det pös som fan och sprutade ut lite men jag drog åt det igen. Jag lättade sakta på locket så att trycket skulle försvinna men när allt tryck var borta så drog ALL kylarvätska ner i motorn. Inte en droppe kvar.

Jag slog på 0,5L vatten och typ lika mycket Glykol men det försvann lika snabbt som jag fick in det i tanken. Har jag gjort något grovt fel eller? Vid ena röret in till vänstersidan av motorn så är det mycket kristallisering runtom vilket tyder på att det läcker men kan det verkligen bero på det? Det var snustorrt runtom efter all kylarvätska försvann.

Uppskattar snabba svar eftersom jag är i nöd av bilen och jag måste ha igång den för att kunna flytta på bilen till plan mark så jag kan lufta bromsarna.

Mvh Johan.
Normalt på temperaturmätaren är "rakt upp", och det är det väl på bilden vad jag kan se.

Antagligen har det funnits en luftficka efter att du fyllt på första gången.

Kolla i instruktionsboken. Där står det hur man ska göra för att fylla på kylvätska. Man måste varmköra och sedan efterfylla. Det är rätt viktigt att bilen står plant när man gör det, och så ska man ha kupévärmen på (så att kylvätska kan cirkulera genom värmeelementet).

Det är inte bra att låta den stå med kylsystemet öppet eller halvfullt – saker och ting rostar och ärgar ganska fort då.
Det stod inte öppet under en längre tid och det är slutet nu. Ska kolla instruktionsboken denna gången eftersom jag gjorde det lite på fri hand. Bilen står i en liten lutning framåt nu och för att flytta den måste jag kunna varmköra motorn men om jag drar i mer glykol och vatten i den och flyttar bilen så lär det la inte vara något problem? Bara inte tempen går upp och det börjar koka?

Lånad bild men det är här det är kristalliserat på min bil:
Spoiler »
Kan man byta den slangen utan stora problem eller förlorar man all kylarvätska i systemet då?
Toxcity skrev:Det stod inte öppet under en längre tid och det är slutet nu.
Det behöver inte vara öppet för att rosta och ärga i kylkanalerna. Det räcker att det är lite vatten i systemet. Det har säkert stått och läckt ut lite hela sommaren. Jag föreslår att du (nu när du fyllt upp den ordentligt) felsöker noga efter vattenläckan (för det har du med all säkerhet en) kolla även mattorna inne i bilen (värmekranen). Där du såg att det "kristalliserat" sig, vattenpumpen och underdelen av kylaren (det "samlar" sig där om det läcker i kylaren). Kylaslangarna "torkar ihop" om don "står torrt" och kan börja läcka när du börjar köra. Sedan är det inte helt fel att göra en ordentlig renspolning av kylsystemet.

Mvh
Lennart
kaller1234 skrev:skulle rekomendera att tömma hela systemet och fylla på nytt från början och sen köra i lite kylartätning..
vätskan tappar sin rostskyddande effekt med tiden och fryser lättare.
Kylartätning är en nödlösning, och ska alltid behandlas som en sådan. Om du står på väg någonstans och inte har tid är det alldeles utmärkt, men har man tid och fixa det ordentligt är det definitivt att föredra. Kylartätning håller oftast inte så länge heller. Frostskyddet i glykol håller däremot länge, men rostskyddet håller bara några år. Därför bör man byta c:a vart 4-de år.

Mvh
Lennart

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]