Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
olofp skrev:Ja på min bil med B230E sitter filtret vid a-stolpen i motorutrymmet. Men min bil är i och för sig från 87...
päpplet skrev:Alla GLE med E motor (osäker på hur det ser ut 88) har filtret där felkodsdosan sitter på nyare 740.
Är inte alla B230E utrustade med K-Jetronic (filtret i motorrummet) och B230F med LH-Jetronic (filtret under bilen)?

Mvh
Lennart
av GummiFace
Det kan vara fel på backventilerna till pulsairsystemet, prova att täppa igen slangen mellan ventilerna och luftfilterslangen och prova om det blir någon skillnad.

Hade exakt samma symptom på min B230E som du har, trodde att det skulle vara bränsle- eller tändsystemet så jag felsökte som tusan där men hittade inget. Sedan kom jag över en tråd på ett forum (minns ej var) där någon nämde pulsairventilerna, täppte igen slangen och varmstartsproblemet var som bortblåst.
av Arne
Ja, det stämmer, läcker pulsairventilerna upp avgaser så fylls luftfilterburken med avgaser och då blir motorn tungstartad tills avgaserna försvunnit från luftfilterburken.
Är det inte bara B200A/B230A som har dessa ventiler, sitter de på K-jetronic motorerna?
av GummiFace
Arne skrev:Ja, det stämmer, läcker pulsairventilerna upp avgaser så fylls luftfilterburken med avgaser och då blir motorn tungstartad tills avgaserna försvunnit från luftfilterburken.
Är det inte bara B200A/B230A som har dessa ventiler, sitter de på K-jetronic motorerna?
Ventilerna finns på både B230A och B230E, dock så har B230F inte dem om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av päpplet
De kom även tillbaka på 940 93-94 på B230FD motorerna
av JE Jr
lennarte skrev:
olofp skrev:Ja på min bil med B230E sitter filtret vid a-stolpen i motorutrymmet. Men min bil är i och för sig från 87...
päpplet skrev:Alla GLE med E motor (osäker på hur det ser ut 88) har filtret där felkodsdosan sitter på nyare 740.
Är inte alla B230E utrustade med K-Jetronic (filtret i motorrummet) och B230F med LH-Jetronic (filtret under bilen)?

Mvh
Lennart
Nej, GLE '88 (t.ex. min bil) har filtret under bilen.
av 164forever
Mitt soppafilter sitter definitivt under bilen, bredvid huvudpumpen.
Jag ska prova att plugga den där slangen, men det kan nog inte bli förrän nästa helg...
Mvh/Håkan
Användarvisningsbild
av lennarte
JE Jr skrev:
lennarte skrev:

Mvh
Lennart
Nej, GLE '88 (t.ex. min bil) har filtret under bilen.
Då är det nog som "päpplet" skrev, t.o.m -87 sitter det under huven. Svärmors 360 GLE -88 (B200F) satt det dock under huven (LE-Jetronic).

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]