Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Memme
Har en hyfsat bra Volvo 740 men med ett säckigt innetak och som nu måste åtgärdas. Har letat lite på olika forum där lite tips finns.
Någon där ute som har erfarenhet? Dels om det är svårt och ev. arbetsgång. Dels om det är möjligt att montera ett tak ifrån en 940?
Dessa är ju av samma material som de sista 740.
av kaller1234
jag fick inte ut mitt innertak utan att det gick sönder... köpte spraylim och högtalarmatta och gjorde ett eget blev skitsnyggt!
Användarvisningsbild
av päpplet
Innertak från 940 ska gå att använda om du kapar det så det blir rakt mot bakrutan. Jag har inte gjort det själv men sett bilder på lyckade monteringar
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Har du en kombi så är det lättast att ta ut taket via bagageluckan. Har du en sedan är det lättast att ta ut den genom höger framdörr. Jag klädde om taket i min gamla 744 (minns inte exakt hur vi lirkade ut det, men vi följde en guide på nätet). Då var vi två stycken och lyckades klantigt nog skada ena hörnet när taket skulle ur, men det lagades och kläddes över.

För oss (två pers) tog det 4 h allt som allt. Det inkluderar bort med lister och handtag, lampa i tak etc. Ut med taket, bort med gamla tyget, borsta rent taket från "skumgummirester", spraya lim på tak och nytt tyg, klä över nya tyget (här kom en tredje man och hjälpte till) successivt över hela taket, låta torka ett tag och montera igen. Resultatet blev kanonbra. Efter ca 1 år började dock det dock hänga på några ställen igen, vilket jag skyller på att spraylimet var från biltema, liksom tyget (högtalarmatta). Jag har använt spraylim från bilstereobutiker i andra sammanhang och de har varit mycket bättre, så sikta på något sådant.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]