Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gaffe
Svärfar har bytt motor i sin gamla 940 -91 och vill att det ska stå rätt mätartal och vill då skruva fram det, hur går man tillväga? vad är lättast, öppna upp mätarhuset och skruva fram det?
Användarvisningsbild
av P210
Vet inte om jag tycker en ny motor är skäl för att nolla miltalet, karossen och mycket annat är ju fortfarande kvar på samma miltal...
Antar att nya motorn inte är sprillans heller?
Kanske bättre att komplettera med klisterlapp i instruktionsbok/motorum att "Motor byttes vid xxx mil, ny motor xxx mil vid installation"

Men till svaret på din fråga;
Gjorde detta på en kilometerräknare till 240 när jag byggde min Hot Rod och ville börja om på noll!

Varjerdrivet eller en puls/motor borde kvitta, till sist drivs en rulle där varje siffra påverkas av den förra.
Så pilla isär ett mätarhus, ur med hastighetsmätaren och leta efter ett litet clips på axeln tilll kilometersiffrorna som gör att du kan sära på rullarna och ställa dem i nytt läge, eller ibland en rulle med kugghjul på egen axel som du får montera undan för att kunna rulla siffrorna fritt.

Bild
av mekabra
kommer inte ihåg helt men jag tror jag tog bort en sprint sedan kunde jag lägga siffrorna rätt tillbaka med sprinten lite pilligt men det går ! men varför bilen har väl gått så långt? och om det händer någon olycka och körsträckan är mer än vad som står i försäkringen vad händer då?
av NilsO
Men… ställer man om mätaren är man ju en skojare eller något värre :roll:

Om hastighetsmätaren gick sönder på 940 så byttes den ut mot en ny, nollställd med en annan färg på en av siffrorna. På så vis kan man se om mätaren är bytt.
av gaffe
nu ska mätarn dras fram, vilket jag inte ser något fel i, går ju ganska snabbt se om man gjort tvärtom på att bara söka på regnr. så det tjänar ju inget till.
av Lövet
I mina ögon ska vägmätaren visa hur långt bilen rullat. Inte hur mycket motorn gått. Rör sig mätaren när motorn är i gång men bilen är still? Nej, just det :wink:

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]