Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Frasser
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med min 740.
Jag har bytt hela motorn till en "fk", hela elsystemet till 760:ins. Hela instrumentpanel från 760. Men nu får jag inte igång hastighetsmätaren. Jag har läst massa olika elscheman, mätt och pillat. Har bytt hastighetsmätargivaren i bakaxeln till 940:ins. Men får inte mätarn att fungera. Är det någon som har något tips eller förslag?
Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Frasser skrev:Har bytt hastighetsmätargivaren i bakaxeln till 940:ins. Men får inte mätarn att fungera
Funkar mätaren inte alls, eller visa den fel? Det skiljer på antal kuggar på tandhjulet i bakaxeln från någon årsmodell "runt -88.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Dom tandhjulen finns att köpa här: http://bakaxel.se/diffsparrar-diffbromsar.html men om dom passar från ena bilmodellen till den andra är okänt för mig. Det måste ju den firman kunna svara på.
OBS! Jag läste i en verkstadshandbok en gång och där framgick det att sensorn som räknar "fönsterna" i det aktuella tandhjulet skall ställas in med bladmått. Alltså inget man bara kastbyter rakt av och förväntar sig att det skall fungera sedan.
av Frasser
Tack för alla snabba svar!
Hastighetsmätaren ger inget utslag alls. Inte ens ett litet hopp. Mätaren fungerade på den bilen jag köpte mätaren ifrån. Är det något jag missar tro :s
av Frasser
Tack för alla snabba svar!
Efter jobbet idag så prövade jag en teori jag kom på igårkväll efter en stunds "elscheme-studering". Jag parade ihop brunvit från hastighetsmätargivare med gulsvart från instrumentet. De tre övriga sladdarna från instrunentet hade samma färg som de sladdarna som kom från den gamla "740mattan" ( bakre del har jag ej bytt).
mvh Frasse
av Rådlös
Här kan man kanske komma med lite pekpinneanmärkningar, men det är inte min menig att vara någon sorts besservisser, utan det är mer deltagande funderingar i ditt problem. Och jag har ingen lösning på problemet heller. Möjligen kan jag föreslå dig att mäta om det kommer några spänningspulser i signalkabeln om du rullar på bakhjulen. Då vet du i alla fall att givaren fungerar.
Sedan kan man ju säga att även om du har ett kopplingsschema så lita inte till 100 % på kabelfärger. Det kan avvika och har hänt förut. Och när man byter delar och flyttar över etc. etc. så klipp inga kablar om du inte är absolut tvungen. Skär hellre upp karossen på donatorbilen för att kunna dra ur en komplett kabelstam med kablar i fullängd. Om du ändå måste klippa, sätt dit en tejpbit maskeringstejp och skriv på vart kabeln gick i ursprunget eller dess funktion. Det sparar många svordomar och blodtryck när man skall pussla ihop allt sedan.
Nu har du redan kommit förbi det här stadiet, men det kan vara som ett tips till kommande motorbytare.
Och har man plats och möjlighet, så släng inte den gamla motorn (eller motsvarande) förrän den nya enheten är på plats och fungerar. Man kan behöva titta både en och två gånger hur det såg ut från början.
av Frasser
Rådlös: Jo det hade vart smart av mig att göra som du säger. Men projektet råkade :lol: växa under tidens gång, blev mer och mer nya idéer, så de blev lite hoppsan om man uttrycker de så. Men nu börjar de ta sig :D
mvh Frasse

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]