Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olofp
Rudolfroffe skrev: Jag misstänkte från början att wiren var problemet. Köpte prylarna på Meca, inkl självjusteringarna. Köpte även renoveringssatsen för handbromsen. Kan jag byta alla dessa hållare utan att plocka bort hjulnavet? Det ser lite pillrigt ut...

Om jag vill demontera hjulnavet - är det något speciellt att tänka på? Tänkte på ev tätningar el likn som måste bytas?
Jag som är amatörmekare lyckades byta backarna utan att ta loss navet (drivaxeln) och då var det mitt första byte av handbromsbackar. Det tog några försök att få dit den andra fjädern men till slut gick det :) Prova!
av Rudolfroffe
olofp skrev:
Rudolfroffe skrev: Jag misstänkte från början att wiren var problemet. Köpte prylarna på Meca, inkl självjusteringarna. Köpte även renoveringssatsen för handbromsen. Kan jag byta alla dessa hållare utan att plocka bort hjulnavet? Det ser lite pillrigt ut...

Om jag vill demontera hjulnavet - är det något speciellt att tänka på? Tänkte på ev tätningar el likn som måste bytas?
Jag som är amatörmekare lyckades byta backarna utan att ta loss navet (drivaxeln) och då var det mitt första byte av handbromsbackar. Det tog några försök att få dit den andra fjädern men till slut gick det :) Prova!
Jag försökte först att fästa den övre delen av den sista fjädern... jlar vad jag pilla. Provade sedan tvärtom - vilken skillnad :-)
av Rudolfroffe
lennarte skrev:https://www.google.se/search?q=bild+p%C ... B631%3B602
Detta är en bild på hur det ser ut på Volvo från 140 -67 till 940. det ser lite olika ut men i princip är det samma. Drivaxeln är borttagen, men det är bara för att handbromsen ska synas. Justeringen 48, 49 sitter inte på din bil (normalt i alla fall) men köp gärna det, det är lättare att få bra handbroms med justeringar. Dom sitter på 140, tidiga 240 och 850 !!!, men alltså inte på 740. När du demonterar plockar du bort fjädern 47 vid hävarmen (38 - 41) så "trillar" backarna rakt ut. Om sköldarna är för dåliga och behöver bytas måste du "plocka bort" drivaxeln, men inte annars. Hävarmen går inte att "ta isär" som bilden visar (den visar på en 140) utan är nitad ihop men den måste "smörjas upp" ordentligt annars fungerar det aldrig bra. På min 745-a var jag tvungen att svetsa i och fila ett nytt spår i "staget" mellan backarna för justeringen bakom askfaten "gick i botten". Det hade jag sluppit om jag hade haft justeringarna. När du monterar tillbaka det så "släpper" du justeringen bakom handbromsen så mycket det går. Sätter i den nedre fjädern (den ska vara bakom backarn) i backarna och sätter staget (eller justeringarna) mellan backarna och"trär" tillbaka dom på plats (hävarmen ska då vara monterad väl smord) Sist sätter di tillbaka fjädern 47 vid hävarmen. Då är det bra att justeringen bakom askfatet är tillbakaskruvad. Sedan justerar du ut justeringarna genom ett av hålen i skivan dills du känner att skivan "trögar" och tillbaka så den går lätt, sist justerar du hur högt spaken ska ta med justeringen bakom askfatet, Lycka till

Mvh
Lenart
Tack lennarte med flera, som tar er tid att svara på våra frågor. Ni är GULD värda!

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]