Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NonTurbo
Heisann! Håper det går fint at en nordmann titter inn her og spør litt... :)

Jeg har litt problemer med varmeanlegget i min 940.

Problem 1:
Det kommer kun varm luft fra luftdysene i midtkonsollen og i frontruta. På sidene, og ved bena kommer det ganske kald luft. Hva kan dette skyldes?

Problem 2:
Det kommer svært lite varme fra varmeanlegget. Med en utetemperatur på 13 grader, klarer varmeanlegget å oppnå en temperatur på ca 20 grader.
Jeg har prøvd å bytte termostat, uten at det har løst problemet. Vannet i slangene som går inn i torpedoveggen og inn i varmeregisteret er lunkne(ca 30 grader), noe jeg vil tro er for lite(?)

Et merkeverksted har sjekket vannpumpen i september, og den var OK. Alle slanger ut fra motoren blir gode og varme, og varmen fra motoren slår imot når man åpner panseret, så det er ikke der problemet ligger.

Spørsmålet er om noen har vært borti noe lignende, og hva det kan være? Kan det være rusk i registeret?

Takker for alle svar på forhånd, hadde blitt veldig takknemlig om noen har tips og innspill, hvis ikke blir det nok en tur på verkstedet igjen.

God kveld.
av NilsO
Hej!
NonTurbo skrev:Vannet i slangene som går inn i torpedoveggen og inn i varmeregisteret er lunkne(ca 30 grader), noe jeg vil tro er for lite(?)
Ja, och det måste bero på att det cirkulerar för lite varmvatten genom värmeelementet.

Jag tror båda problemen beror på att värmeelementet är igensatt ("rusk i registret", bättre uttryck på norska :) ).

Skulle också kunna bero på att värmeventilen inte öppnar. Antingen finns det en vakuumstyrd ventil på ena slangen till torpedväggen, eller sitter den inne i kupén uppe till höger om förarens fötter. Vilken sort beror på vilken klimatanläggning bilen har (det finns tre olika på 940).

Lycka till!
av NonTurbo
Hei, Nils!

Takk for utfyllende svar :-)

Et familiemedlem anbefalte meg å blande vann med den typen vasketabletter man bruker i oppvaskmaskinern og kjøre med dette i kjølesystemet noen mil, før jeg byttet tilbake til vanlig kjølevæskeblanding(etter en skyll gjennom systemet med hageslangen). Har noen prøvd dette før? Vil motorblokken ruste, eller er denne i aluminium?

I min 940 er det helt standard varmeapparat, uten automatikk eller air condition.
Tar en titt over fotbrønnen i morgen, og gir beskjed om det er noe innlysende som har skjedd.

Takker igjen for godt svar, og ønsker en god kveld /natt videre.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]