Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en b230f som suttit i en 1988 men lh2,2 och jag skulle vilja ha i den motorn i min vinterbil som har lh2,4! Eftersom båda motorerna är b230f så känns det som att ända som kan skilja dessa motorer åt är elkomponenter runtom, så som spridare, fördelare, div kontakter mm! Men rätta mig om jag har fel nu men är det inte bara byta dom grejerna dvs jag tar mina spridare,fördelare och resten från motor mend lh2,4 och monterar det direkt på lh2,2 motorn? Det kan väl inte bli fel för jag har ju svårt att tro att block och topp skiljer sig mellan årsmodeller?
Det finns säkert ett flertal detaljer som är olika, men den största skillnaden är svänghjulet. Eftersom LH 2.2 har Hallgivare i fördelaren och LH 2.4 har vevaxelgivare över svänghjulet så går det inte att byta rakt av utan en lite mer omfattande ombyggnad.
Hallgivare och vevaxelgivare gör samma jobb, men med olika tekniker.
Du får i alla fall ta med alla styrboxarna, annars funkar det inte. Och behåll motorn intakt med alla "grejer på så kanske det funkar. Vet dock inte om boxarna passar i kabelanslutningarna, men det är inte omöjligt. Sedan kan det ju skilja på kabeldragningen i kabelhärvan förstås. Det är nog mer än bara "sätta i" den.

Mvh
Lennart
Du ska alltså flytta över en motor som från början har LH2.2 till en bil med LH2.4 och behålla 2.4?

Skifta svänghjul när motorn är ur och montera svänghjulsgivaren. Skifta alla givare under insuget (den till tempmätaren vid tvåans insug är lika resten skiljer) och glöm inte knacksensorn för den tror jag också skiljer.
Insuget skiftar du också över och montera givare och rengör vevhusventilation/oljefälla innan så har du gott om plats att jobba på.

Fördelaren kan du låta sitta kvar då den är lika i övrigt bortsett från att den har en hallgivare.

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]

Volvo car UX

"Cirkeln är sluten. Med den senaste uppd[…]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särskil[…]

Känsligt med insug i plast?

Har en V40 T2 från -14, men en tomgång[…]