Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ancelito skrev:hade samma symptom på min 740 -88b. då jag kom 9mil på 19liter så jag byte lmm och lambdasond och vips så blev det som vanligt : P jag köpte lmm på skroten och en universal lambda hos http://www.yourex.se

kanske är samma fel på din : P
Har redan bytt lmm.
Och bilen sätter tyvärr felkoder på lmm, spjällkontakten och nu styrenhet/lambdasond
av NilsO
Det finns två jordpunkter på insuget (en brun och en svart ledning vid skruvarna som också håller spridarbryggan). Där jordas i princip alla komponenter i bränslesystemet. Om det är dålig kontakt där får man gärna mystiska felkoder på lite olika komponenter och bl.a. problem med tomgången.

Jag tror det som brukar hända är att det blir dålig kontakt i själva kabelskorna (snarare än mot godset). Så möjligen kan man prova med att ta bort några centimeter ledning och sätta dit nya ringkabelskor.

Man borde kunna få samma problem om vissa jordflätor etc är dåliga.
lennarte skrev: Det är lätt att mäta upp Lambdasonden. Under förstärkningen bakom höger fjädertorn är där en koppling med bara en kabel

Mvh
Lennart
Visade 0.54v vid start. Start. Sedan började den fladdra.
Såg att sonden var relativt nybytt.
Kabeln såg ny ut.

Körde slut på bensin, så jag får åka iväg och hämta en dunk.
Problemet löst! Var styrenheten/boxen som gett sig.
Monterade dit en annan i dag den 20/10 -14, och bilen går som en klocka!
Har 4st bilar till, så den här har blivit undanställd, och nästan bortglömd här hemma på tomten.
Men nu rullar den igen!

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]