Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av alsunna
Hejsan!
Har problem med avgasvärdena på min 945turbo med större avgashus på turbon, chippad bränsle och tändning, sen vet jag inte vad som är mer gjort med den.
Motorn är nyrenoverad med nya lager, ringar, packningar, olja, stift, filter och packboxar, brotschat och slipat in ventilerna samt justerat spelet.
När jag besiktade bilen fick jag iaf 2a på lite för hög hc, trots att jag hade haft i en del E85 i den vanliga 98oktaniga. Vill därför veta om ni har något annat bra tips för att få ner värdena?
Återkommer imorgon med vad jag hade för värden och om det skulle vara något annat jag missat.
Tack på förhand// Kenny
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan vara så att det kommer in oljerester genom vevhusventilationen. Eftersom motorn är nyrenoverd kan det vara ett övergående problem med lite "oljebränning". Annars brukar det vara "gammal olja" som är problemet.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
I och med den är chippad är det lite svårt, motorn får ju lite mycket. Kan vara lite "vajsing" på Lambdasonden eller läck på grenrörspackningen som gör att det "lurar" Lambdan. Du har inte möjlighet att ändra tillbaka boxen/boxarna till original och kolla hur väldena blir? Och kolla noga så det inte är någon avgasläcka före Lambdasonden. En läcka på avgasröret efter Lambdasonden ger ett högre värde på Lambda, men det ligger ju under gränsvärdet ( om än precis det också) En liten "hjälpreda från SUN Avgasskola Dock måste man veta O2 (syrehalten) och CO2 (koldioxid) Det mäter dom bara på nyare bilar. Det står på tavlan när dom testar och man kan be dom skriva ner det på papper

LAMBDA som diagnoshjälpmedel

LAMBDA = mindre än 1,00 = Misständning
CO = Låg
HC = Hög
CO2 = Låg
O2 = Hög
LAMBDA = 1,00 = Avgasläckage
CO = Låg
HC = Låg
CO2 = Låg
O2 = Hög
LAMBDA = 0,80–1,00 = Fet blandning
CO = Hög
HC = Hög
CO2 = Låg
O2 = Låg
LAMBDA = 1,00–1,20 = Mager blandning
CO = Låg
HC = Hög
CO2 = Låg
O2 = Hög

Mvh
Lennart
av NilsO
Om det vore vilken 940 som helst, och motorn gick bra utan misständningar, så skulle jag gissa på att katalysatorn är dålig. För värdena är ungefär de man får om man mäter före katalysatorn på en frisk B230.

Misständer den måste man såklart först åtgärda det, men det brukar liksom höras och synas.

En vettig verkstad kan enkelt kolla om katalysatorn funkar eller inte.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]