Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nordenj
Hej, har problem med min koppling, bytte slavcylinder på bilen för den va skrot, nu när jag har bytt och luftat så verkar det som att den ligger i friläge hela tiden? Någon som har några idéer om vad det kan vara? Har motstånd i kopplingen och luftat systemet med hjälp av en "luftman"

Tacksam för snabba svar Mvh jesper! :D
Om du kollar under bilen, är gaffeln till urtrampningslagret i sitt främre eller bakre läge? Rör det sig något när du trampar ner pedalen? Är det något motstånd när du trycker ner pedalen eller "hänger den helt lös"?

Mvh
Lennart
av nordenj
lennarte skrev:Om du kollar under bilen, är gaffeln till urtrampningslagret i sitt främre eller bakre läge? Rör det sig något när du trampar ner pedalen? Är det något motstånd när du trycker ner pedalen eller "hänger den helt lös"?

Mvh
Lennart
Hej Lennart, har motstånd i kopplingen och "armen" från växellådan rör sig framåt o bakåt när jag trycker på kopplingen :)

Mvh Jesper
nordenj skrev:har motstånd i kopplingen och "armen" från växellådan rör sig framåt o bakåt
Varför bytte du cylindern, du skriver att den var skrot. Var det samma fel innan eller blev det när du bytt. Det har hänt att utgående axeln i växellådan har "gått av". Inte vanligt, men det har hänt.

Mvh
Lennart
av nordenj
Enligt förra ägarn så funka kopplingen, slavcylindern hade fått sig en smäll på själva "kolven" så det va som att trampa luft, man fick hjälpa kopplingen upp igen lixom, kan jag ha monterat slavcylindern fel? Tänkte med armen o kolven ?

Mvh
Eftersom att du har en -93 så antar jag att du har en vanlig m47 låda, alt. m46 med od. Där går det bara att montera slavcylindern på ett sätt, dvs. in i öglan på sprängkåpan och lås med låsring.

Eftersom att ditt problem är att bilen frikopplar hela tiden, trots att du har motstånd i pedalen och kolven liksom gaffeln rör sig normalt, så är det troligt att någonting knasar på insidan. Av egen erfarenhet med dum koppling (och med hjälp av Lennart här ovanför) så upptäckte jag att man kan dra av damasken som sitter runt kopplingsgaffeln och tätar mot sprängkåpan utan att skada någonting. Om jag var du skulle jag göra så och lysa in genom hålet för att konstatera att allt ser rätt ut där inne. Kopplingsgaffeln skall ligga "i spåret i mitten av urtrampningslagret". Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men det kanske är så att kopplingsgaffeln har hamnat bakom hela urtrampningslagret, vilket får effekten att även fast kopplingspedalen är helt släppt = kolven från slavcylindern max inne = gaffeln i sitt bakersta läge vid kopplingen, så kanske urtrampningslagret bygger ut så pass mycket att det ligger och trycker mot solfjädern vilket resulterar i konstant frikoppling.

Denna kopplingsgaffel ledas mot en kultapp precis innanför damasken och går att snäppa loss och dra ut utan att behöva ta ner växellådan, men det sitter en fjäder på baksidan av gaffeln som håller den kvar på kultappen, försök att inte tappa bort den :)
Jeppe940 skrev:Eftersom att du har en -93 så antar jag att du har en vanlig m47 låda, alt. m46 med od. Där går det bara att montera slavcylindern på ett sätt, dvs. in i öglan på sprängkåpan och lås med låsring.

Eftersom att ditt problem är att bilen frikopplar hela tiden, trots att du har motstånd i pedalen och kolven liksom gaffeln rör sig normalt, så är det troligt att någonting knasar på insidan. Av egen erfarenhet med dum koppling (och med hjälp av Lennart här ovanför) så upptäckte jag att man kan dra av damasken som sitter runt kopplingsgaffeln och tätar mot sprängkåpan utan att skada någonting. Om jag var du skulle jag göra så och lysa in genom hålet för att konstatera att allt ser rätt ut där inne. Kopplingsgaffeln skall ligga "i spåret i mitten av urtrampningslagret". Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men det kanske är så att kopplingsgaffeln har hamnat bakom hela urtrampningslagret, vilket får effekten att även fast kopplingspedalen är helt släppt = kolven från slavcylindern max inne = gaffeln i sitt bakersta läge vid kopplingen, så kanske urtrampningslagret bygger ut så pass mycket att det ligger och trycker mot solfjädern vilket resulterar i konstant frikoppling.

Denna kopplingsgaffel ledas mot en kultapp precis innanför damasken och går att snäppa loss och dra ut utan att behöva ta ner växellådan, men det sitter en fjäder på baksidan av gaffeln som håller den kvar på kultappen, försök att inte tappa bort den :)
okej, får ta o kika in där! Och att det inte är alls för svårt att fixa! Tack för idéen! :)
Hej igen, kikade på där kopplingsgaffeln gick in men förstod mig inte riktigt påhejad det ska se ut, och fattar inte hur man laddar upp en bild här, har tagit några bilder hur det såg ut :)

Mvh Jesper

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]

Volvo car UX

"Cirkeln är sluten. Med den senaste uppd[…]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särskil[…]

Känsligt med insug i plast?

Har en V40 T2 från -14, men en tomgång[…]