Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Smurfen740
#903978
Jo hej, nu är det ju så att vi går mot en kallare årstid igen och min 740 B234F -88B börjar strejka lite smått när det har varit kallt om natten.

startar gör den, men tänder inte till ordentligt efter ungefär 1 minut efter väldig orolig och oren tomgång så börjar den gå som den ska.
det har inte varit några som helst problem under sommaren det är just när det börjar bli lite kallare den beter sig såhär

vad jag läst har kommit fram till är att det är antingen Tempgivaren för motorstyrningen som strular bytt för ½ år sedan. eller om det är soppa pumpen som börjar ge sig.

läst runt lite och om pumpen inte orkar driva fram soppan när den stått och runnit tillbaka i systemet så är det soppa pumpen.
Kan det stämma? Sitter det ingen backventil på själva soppa systemet? Och om detta är fallet borde man ju kunna köpa en backventil och sätta precis före bränslebryggan/fuelrailen. Om man nu kommer undan billigare med det

vad tror ni? vart hade ni börjat felsöka?

uppdaterar med felkoder och film senare idag eller imorgon Tack på förhand
Användarvisningsbild
av lennarte
#904017
Om du rör gaspedalen innan du startar, kopplas kallstartfunktionen bort. Alltså den funktionen som sprutar dubbelt vid kallstart. Sant eller inte? Har hört eller läst någon gång, kommer inte ihåg var. Den "vanliga" chokefunktionen ska dock vara kvar, om tempgivaren fungerar. Styrs (om det är sant) i så fall av gasspjällskontakten (gissning), det är ju det enda som "rört sig" (gasspjället). Jag rör i alla fall inte gasen när jag startar (lättlurad??) och den startar i alla fal i alla väder.
Det kan ju vara "tändrelaterat" d.v.s tändstift och sådant.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Smurfen740
#904034
Tändstift är bytta, tändkablar är från biltema desvärre tror jag ska köpa volvo orginal.
rör aldrig gasen efter jag vet att bilen går hyfsat rent. hur stor betydelse har igentligen rotor och fördelare just vid kallstart, borde väl inte påverkas?
av Rådlös
#904174
Alla tänddelar slits med åren, inklusive rotor och fördelarlock. När dom är nya har dom ju en glansig yta som eventuell smuts och fukt rinner av. När dom har varit med några år så blir den blanka ytan mer lik ett sandpapper. Där lägger sig mikroskopiskt vatten och damm som leder bort mycket av tändgnistans högspänning.

Prova med att byta locket och rotorn också.
Användarvisningsbild
av Smurfen740
#905281
video när jag startar den kall 14 grader "kallt" ute blir värre desto längre den står fick nöta på starten ungefär 15 sekunder när den stått i 3 dagar innan den började komma igång som på videon
Användarvisningsbild
av lennarte
#905284
Det finns en bensinpump i tanken också. Fungerar inte den blir det svårigheter att "få fram" bensin när det är mindre än halv tank i bilen. Kan tyvärr inte kolla på videon. Fyll tanken och se om det hjälper. Det ska höras ett svagt "surrande" om du öppnar tanklocket och motorn går.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Smurfen740
#905357
lennarte skrev:Det finns en bensinpump i tanken också. Fungerar inte den blir det svårigheter att "få fram" bensin när det är mindre än halv tank i bilen. Kan tyvärr inte kolla på videon. Fyll tanken och se om det hjälper. Det ska höras ett svagt "surrande" om du öppnar tanklocket och motorn går.

Mvh
Lennart
Ingen skillnad om det är full tank eller om jag har 5 liter bensin i tanken, antingen är det en väldigt kass pump eller så ligger problemet någon annanstans.

Har inte bytt bränslefilter, kan det bero på det måntro?? ??:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#905366
Så fort temperaturen börjar krypa neråt och det blir fuktigt i luften ökar påfrestningarna på tänd. delarna dramatiskt. Det hjälper inte alltid att titta på t.ex fördelarlocket, det kan vara kass ändå (se ovan och en annan tråd). Börja med tändstift, lock och rotor. Tändkablarna tror man ligger skyddade på 16V motorn, men det är nog snarare tvärt om när dom ligger så "packade". Ett byte där också är nog inte fel. Glöm inte att tvätta rent på bakeliten på tändspolen och någon droppe olja i hålen för tändkablarna. Dels är det lättare att trycka i, dels förhindrar det framtida oxidation. När det gäller tänd. delar är det många som har haft problem med "billiga" märken (inte bara Biltema) så du får kanske satsa lite. Jag köpte på AD-Center (handlat där i många år) men det var nästan dubbelt så dyrt som Biltema. Biltema hade ingen komplett tändkabelsats till 16V, så jag hade fått "plocka ihop" själv

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Smurfen740
#907007
Ingen skillnad på ny fördelare från volvo, får byta tändkablar då dom inte alls såg mysiga ut i fördelaren. dom har ärgat i kontakten mellan fördelare och tändkabel. misstänker att problemet ligger där
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#907009
vad jag läst har kommit fram till är att det är antingen Tempgivaren för motorstyrningen som strular bytt för ½ år sedan. eller om det är soppa pumpen som börjar ge sig.
Vilken färg var det på tempgivarens kontaktstycke? Var set blått eller svart?

Mvh GK

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]