Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av axesve
Hej!

jag ska byta topplockspackning på min 740! det är en b230f motor.
jag kommit så lång att jag har lossat insugsröret, grenröret och vevaxelremskivan.
nu undrar jag dock hur jag ska ta mig till väga för att nolla alltihop?
jag har lagt vevaxelremskivan i nolläge men undrar nu hur jag lägger kamaxelremskivan i nolläge utan att vevaxelremskivan rubbas?
eller är det okej att den förflyttar sig nu när jag ska nolla kamaxelremskivan?

Tacksam för snabba svar!

Mvh Axel
av NilsO
Vevaxeln går ju två varv på ett kamaxelvarv.

Så om inte kamaxeln är nollad när vevaxeln är det får du vrida ett varv till på vevaxeln.

Sedan ska båda vara nollade. (Annars sitter kamremmen fel.)
Användarvisningsbild
av lennarte
Det har skrivits "spaltkilometer" om detta, men det tål att upprepas. Glöm alla märken det finns på remmen, dom stämmer bara en gång. Det är när du monterar en ny rem. På kåpan vid vevaxelremskivan finns en "gradskiva" där 0 ska stämma mot märket på remskivan. Sedan är där ett märke på remskivan på kamaxeln som ska stämma mot ett märke på kåpan bakom (det ska stå nästan rakt upp). Pekar det märket (nästan) rakt ner, vrider du vevaxeln ett varv till. Sedan ska det stämma. Då ska man kunna lägga en linjal från märket på kamaxelremskivan genom centrum på kamaxeln (bulten) och genom centrum på vevaxeln via märket på kugghjulen på remskivan för kamremmen. På 8V (B230) motorn är det inga problem att vrida runt kamaxeln ensam, men det går inte på t.ex 16V motorn (B234).

Mvh
Lennart
av NilsO
Men å andra sidan, om toppen ska av spelar det inte så stor roll.

Om vevaxeln står rätt nu så ta isär motorn. Kammen kan du ju nolla ungefärligt innan du sätter dit toppen igen. Sen kan du se till så det blir helt rätt när du sätter på ny kamrem.

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]