Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dennarn
Hej ! ny här på denna sida.

Jag har ett litet problem med min bil. jag har nydligen bytt motor på min 740 90a med en 91as motor.

min bil går när den är kall. den går bra rycker inte elr något sånt. men igår när jag skulle ut å provköra den så körde jag en vända.
typ 5km. så kom jag hem den stog på tomgång i typ 10 - 15 minuter. sen så stendog den. trodde de var soppan så fyllde på bensin.
försökte starta den. gick igång efter 30 min. startade den. den ryckte inte elr något. kom ungefär 1km. sen dog den. såg under bilen
att katten var röd. så den drar mycket soppa. å katten blir röd. vad tror ni felet kan vara. det är en fräch motor jag har köpt. ny rotor å tändkåpa. Vad är felet :S ?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Jag har tyvärr inget direkt svar på din fråga, men jag gissar att du kan få riktigt bra svar här, om du anger vad för motor du har satt i och vad för motor som satt där innan.

/Jeppe
av dennarn
Det var en vanlig gl motor med 530topp med lh2.4 tändsystem. Den nya motorn är också en gl med 530 topp men med Regina tändsystem byte dock svänghjul så har det gamla svänghjulet å insuget.
av dennarn
Kollat felkoderna och det finns inga fel enligt den. kollade idag på den å den får ingen gnista. har bytt rotor och fördelarlock. samt kollat om den tänd modulen funkade å de gör den. så vad tror ni det kan vara för fel ? :S bytte växellåds givaren den som sitter på toppen av växel lådan precis under fördelarlocket. å det hände inget där heller. snälla svar behöver bil!!!! :OOO
av NilsO
Säker på att du satt svänghjulet rätt? Motorn startar även om man satt det "ett snäpp" fel. Lite beroende på vilket håll det sitter fel får man olika effekter.

Bara av att motorn får för mycket bränsle får man inte glödande katalysator. Men det kan man däremot få om tändningen står väldigt fel. Vilket bara händer på dessa motorer om svänghjulet sitter fel.

Jag har för mig att det är såhär på svänghjulen till EZ 116K (någon annan får gärna bekräfta eller säga emot): Om man plockar bort svänghjulsgivaren och vrider motorn (i rotationsriktningen) så att det saknade hålet står rakt upp, och sedan vrider den precis 90° (ett fjärdedels varv) till, så ska 1:ans cylinder vara i övre dödläge. Då sitter svänghjulet rätt.
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]