Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Med bilen stående still och vxl lådan i friläge, kopplingspedelen uppe: Oljud
Med bilen stående still och vxl lådan i friläge, kopplingepedalen nedtryckt: inget oljud

Med bilen rullande, vxl i friläge: Oljud.

Är det växellådan eller utrampningslagret? Tänkte först att det var utrampningslagret, men eftersom det väsnas när bilen rullar framåt, både med kopplingen ned tryckt och uppe, så blev jag lite tveksamt

Låda: M47
Volvo 740, B230F, 88, 29000 mil
Det brukar vara lagret på ingående axeln till växellådan som låter som du beskriver det. I alla fall på dom 4-växlade (ink. OD lådan). 5-växlade har jag ingen erfarenhet av, men att det är växellådan som är problemet det är säkert. Prova med att kolla/hälla på olja i lådan, kan hjälpa om det fattas mycket.

Mvh
Lennart
Inget läckage från lådan - således torde det vara olja kvar.

Då lär ju lådan börja bli sliten. Men frågan är, behöver detta åtgärdas ögonaböj eller kan jag vänta och köra några 1000 mil med detta?

Hälsingar Amme
Allting sådant här är "relativt". Det kan ju gå relativt länge, men jag vet (erfarenhet från andra 5-växlade lådor) att det kan låsa sig i 3-ans växel. Vet ej om Volvo gör så också. Långresor är kanske inte att tänka på.

Mvh
Lennart
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]