Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dungen
Hejsan,

Skulle behöva hjälp med ett problem som jag har. Min bil (944) hade stått stilla en vecka. När jag kom ut och skulle köra iväg så var batteriet helt dött, inte ett enda ljud från den och inga reglage funkade.
Jag hämtade en hjälpstartare och startade bilen, inga problem. När jag hade kör ungefär 200 m så lade bilen av i farten, allting bara dog. Jag hade glömt att stänga av kupefläkt och lysen när jag körde iväg tror jag. Som tur var så hade jag hjälpstartaren med mig så jag startade upp den igen och körde tillbaka hem.

Nu har jag satt batteriet på laddning. När jag mätte innan laddningen visade batteriet noll. Men nu efter ett dygn är det upp i 8 volt. Problemet är att laddningen har gått långsammare och långsammare och de senaste 8 timmarna har det bara gått upp ungefär en halv volt ungefär.

Är detta normalt eller är det något fel på batteriet? Det verkar ju som att det tar laddning, men ska det verkligen gå så sakta?
Värt att nämnas är att jag inte har någon instruktionsbok till laddaren, så jag har kört den på lägsta inställningen.

All hjälp välkomnas!

Ursäkta för romanen :-)
av Rådlös
Ett batteri tar allvarlig skada av att vara urladdat. Ju längre tid det är urladdat, desstå mer skada.
Satsa på ett nytt batteri, men undersök också varför det förra blev dåligt. Du kan ju naturligtvis ha glömt någon förbrukare på, men dom flesta som fläktar och stolsvärme etc. etc. stängs ju av när du tar ur nyckeln. Det är väl bara lampor som kan fortsätta att lysa?
När motorn går skall generatorn ladda med minst 13,8 volt. Varvar du lite så kan det gå upp till 14,3 volt ungefär. Detta mäter du direkt på batteripolerna. Inte på generatorn eller något annat. När motorn har stannat och stått still i minst en halvtimma skall du ha en vilospänning på max 12,7 volt. Den kan vara lite lägre men får aldrig sjunka under 11,8 volt.
Kan inte generatorn ge dom här 13,8 volt när motorn går, så bör du undersöka kolen i generatorn till att börja med.
av dungen
Hej,

Jag tror att jag hade glömt kupélyset på. Kan det dra slut på ett batteri på 6 dagar. Får kanske satsa på ett nytt batteri men tänkte testa med detta först. Har du någon aning om laddningstiden kan bero på skadat batteri?
av Rådlös
Ja, ett dåligt batteri blir aldrig fulladdat.
Äldre batteriladdare hade oftast en amperemeter som visade hur många ampere den gav ut. Nyare så kallade smartladdare har i bästa fall bara en lysdiod som säger om den ger hög eller låg laddström. Hög laddström = laddar upp batteriet med flera ampere. Låg laddström = underhållsladdning med tiondels ampere.
Alla batterier har en egen självurladdning. Storleken (hastigheten) på den beror bl.a på batteriets status, men påverkas också av t.ex omgivningstemperaturen. Snabbare självurladdning med stigande temperatur. Ett friskt och fulladdat batteri tål stark kyla. Man skall inte förvara batterier varmare än 20 grader varmt.
Den teoretiska livslängden på ett batteri som sköts idealiskt, alltså "alltid" laddas, inte blir för varmt, hålls rent och i förekommande fall har rätt elektrolytnivå (vätska), skall utan vidare klara 8 - 10 år.
av rid54
En modern "smart" laddare kan faktiskt helt enkelt vägra börja ladda ordentligt om batteriet är för urladdat (för låg polspänning). Ibland kan man ha tur och kan få upp ett urladdat batteri på banan, men då måste man helt enkelt trycka i en hel del ström (c:a 10 A är inte fel) och det går ofta lättare med en gammeldags "dum" laddare som inte bryr sig om hur batteriet mår. Efter ett par timmar med en sådan laddare kan man koppla in en modernare laddare i stället, så man slipper övervaka laddningen själv. Du bör undersöka din generator också... som föreslagits ovan. Den borde ha hållit elsystemet igång även med ett urladdat batteri när du körde.
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]