Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Håkis
Har en 945, 97:a, där ena framhjulets broms ligger till så hjulet snurrar lite trögt. Någon gång har det börjat gnissla o gått lite varmt när jag bromsat mycket i en backe. Haft av oket o smörjt så mycket jag vågat. Ligger fortfarande till!
En granne påstår att det beror på att skivan är väl använd, är sant men enligt mig så är den inte helt kass, bara små märke i den annars jämt sliten o verkar inte skev, dessutom gör det ju inte det på andra sidan!
Min granne säger att en sliten skiva suger tag i beläggen, så den bromsar lite hela tiden(?)
Är det inte snarare okets fel, att kolven går trögt där?

Är det någon som haft liknande problem?

Håkis
Användarvisningsbild
av lennarte
Felet är att bromdoket går trögt, skulle det vara skivan så "känner" du det i ratten (som skakningar när du bromsar). Det finns några olika utförande på ok, det vanligaste är nog idag att det ska glida på "pinnar" som vill "tröga" av rost och stelnt fett. Köp en bra rep.handbok och läs på så är det inga problem. Eller sök på forumet här. Det kan vara att en kolv fastnat också, det är heller inga problem (i dom flesta fall) att fixa, men det krävet lite vana och rätt "grejer". Skivor är också förbrukningavaror och inget som håller bilen ut.

Mvh
Lennart
av Waizguy
Hejsan.

Jag har haft samma problem i 1års tid, jag har bytt skivor och belägg men det återkommer alltid nästan direkt.
Mina bromsok är så uppsmorda (både glidpinnar och kolv) att man i stort sett kan trycka tillbaka kolven utan verktyg.
Mina spår på felsökande har börjat gå emot att det är någon form av fel på återcirkulationen.
Att kolven/kolvarna fastnar (inte pga rost) utan pga att det finns inget återtryck när man släpper bromspedalen.
Kan det vara fel på någon slang?
Oken är fina och ej rostiga, kan det va fel på dom ändå?

Hoppas någon kunnig svarar dig så kanske det hjälper mig på samma gång och att jag inte stal din "thunder" med mina fel :)

Edit:
När du smörjde kolvarna gick dom lätt att trycka tillbaka efteråt?
Eller är det någon som har fastnat?
av Håkis
Waizguy, no worries!

Jo fler kockar desto bättre......... säger de ju. Bara bra att få höra fler åsikter!
Har du problem på båda sidorna?
Jag har ju bara på en, tog av det en gång o tyckte att ena belägget gick trögt, borstade o filade o smörjde, styrpinnarna löper lätt, dock kvarstår problemet!
Bitit i det sura äpplet o beställt rep. sats till oket från skruvat, hoppas det är det!
Men det är ju också en bra ide att oljan (sorry, det är ju ingen olja) inte kan gå tillbaka, hur diagnostiserar man det, det är ju om man kan koppla loss hydralslangen o få ut oljan, då borde det ju inte ligga till!?
Bytade slangar får 2 år sedan, Biltema dock, besiktningen sade att de var OK!

Tja det är bara att skruva vidare!

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]