Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Alfp
Hej Har en 740 (5) Det är en äldre bil 92 a som nyligen köpts av min son (skall användas som byggbil)
När jag stannar motorn så fortsätter belysningen att lysa, blev tvungen att lossa batterikabeln. I morse körde jag igen och då fungerar allt igen. Har inte märkt det tidigare förutom att batteriet blivit urladdat vid något tillfälle.
Var skall jag böja söka?
Bilen är har ett billarm som förmodligen är eftermonterat.
av Rådlös
Förmodligen har du hittat en bil som någon "glad hemmaelektriker" har varit och kopplat i.

Börja med att skaffa ett kopplingsschema till den aktuella bilen. Dom kan finnas här på nätet men även i verkstadshandböcker. Det är dock en "fälla" med dom. Oftast är dom raka översättningar av engelska original och just elutrustning är sådant som kan vara olika på olika försäljningsmarknader.
Sedan behöver du ett bra mätinstrument. En multimeter i ~ 500-kronorsklassen.
Börja med att leta upp kablar som inte ser original ut. Alltså sådana som ligger utanpå andra kabelstammar eller går helt löst. Speciellt om det ser "amatörmässigt" ut i kopplingar och anslutningar.
När du sedan skall koppla nytt och ersätta det dåliga så se till att du har rätt utrustning och material.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]