Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Halloj!
Har kört en 08as caddy nu några dagar på jobbet och jag blev ju givetvis van med den lätta styrningen. Känns med volvon som man rattar en gammal feeguson mitt i en lerplätt... Vad kan detta bero på? Kan det vara nån knut som tjärvar? Remmen är bra och spänd. Kan oljan bli dålig med åren? Typ att den suger åt sig vatten? Kan det vara dr mitt problem ligger?

Tycker för övrigt den går lite lättare efter ett tags körande.
Användarvisningsbild
av päpplet
Troligen sliten styrväxel eller riktigt dålig olja i den. Oljan ska vara klarröd och ska inte lukta bränt. Går inte heller riktigt att jämföra en 740 med en ny bil, till och med nyare 940 är mer lättstyrd.
Användarvisningsbild
av andreasw
Nej det är klart att det inte går att jämföra. Men jag tror den ska vara bra mycket lättare än det här ;) Det ska jag kolla! Tror aldrig oljan är bytt på de här 28 000 milen bilen gått...

Ratten i övrigt är alltid lika trög oavsett hur jag än vrider och vänder på den. Den "hakar" aldrig fast eller nåt.
av Waizguy
Har samma problem, blev bättre med byte av styrservoolja men inte riktigt bra.
Jag bytte 2 gånger en gång suga ut ur koppen metoden och en gång med att ta loss returslangen o ledde ned den i en avsågad cola flaska.
Dock måste man vara två stycken om man ska ta bort returen så man hela tiden kan fylla på med ny servoolja medans den andra rattar för fulla muggar och bilen upphöjd såklart.
Kommer inte ihåg exakt men det går inte åt så mycket olja så köp två flaskor så är det bara köra tills den svarta skitiga oljan är borta.

Förresten går det inte att tappa oljan någonstans vid styrväxeln?
kanske är den bästa metoden i så fall oma man vill ha ur all skitig olja.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]