Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lillfolke
Hej har bytt bränslefilter idag men det är omöjligt att få tätt. Sprutar med en stark stråle vid främre nippeln ja mellan inre brickan och filtret. Dragit åt så mycket det går. Men slut på idéer och allt är nytt från filter till slangar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kopparbrickor "härdar" med tiden. Därför ska man alltid använda nya brickor. Man kan "avhärda" (glödga) dom men en liten gasbrännare, men det kan vara annat fel också. På min 745-a hade nippeln rostat i kanten så det började läcka. Det var under förre ägarens (min svåger) tid men jag jobbade med bilen redan då. Vi skaffade ett nytt filter med nya packningar (vi visste inte att det var nippeln som rostat då) och bytte det, men det läckte ju ändå. Jag tog en ansats fil och filade ner nippeln några "tiondelar" så det blev en "ren" kant och efter några försök och dubbla kopparbrickor på den sidan så blev det tätt, och det är det än idag. C:a 7 - 8 år senare... :lol: Jag har funderat på att det kan vara dags att byta filtret igen, men "drar mig" för att göra det. Det är ju tätt och det har nog inte gått mer än c:a 6 - 7000 mil.Har funderat på om man skulle hitta en "bra" 940 på skroten och plocka både pump och filter + slangar en bit åt vart håll och byta alltihop.
Mvh
Lennart

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]