Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ska byta röret, samt dom två tillhörande slangar till oljekylningen på min 945 -98.

Har köpte dessa delar:
13, 12, 16(4st rostfria), 14, 11 och oring nr 5.
GR-68737.jpg
GR-68737.jpg (46.76 KiB) Visad 1464 gånger
Har missat att köpa oring nr 3 (kanske är koppar/alubricka?) och nr 4 men funderar på om jag verkligen behöver byta dessa oringar (3,4,5) om det inte läcker någon olja?
Tänker ändå att det kan vara bra att göra det när man ändå tappar ur all kylvätska.

Är dessa tre (3,4,5) ställen kända för läckage efter ett antal mil?

Finns det något annat jag bör tänka på inför arbetet?
Hej, har inget svar på din fråga :oops: men skulle gärna vilja veta artikel.nr och pris på de delar du köpt (W)
Ska själv byta slang 14 och 11 hade jag tänkt.....de ser ut att ha passerat bäst före datum på min bil.....
Candypig skrev:Hej, har inget svar på din fråga :oops: men skulle gärna vilja veta artikel.nr och pris på de delar du köpt (W)
Ska själv byta slang 14 och 11 hade jag tänkt.....de ser ut att ha passerat bäst före datum på min bil.....
Jag har inget svar på TS fråga tyvärrr, men är i exakt samma sits som Candypig, vill köpa 11 o 14 som börjar se kass ut på min 96:a. Artikelnummer skulle va grymt, annars kan väl Bilia ta fram det kanske, men vill helst inte handla där.
Idag har jag bytt 13, 12, 16(4st rostfria), 14, 11 och oring nr 5. Gick fint.
Har haft kylarläckage, ca 1dl på 100 mil så hoppas det har slutat efter detta nu.

Jag rekommenderar att byta nr 12 då jag hört om flera som haft problem med att det röret rostar sönder.
Vi gjorde detta arbete på två bilar idag och båda rören var rostangripna.
Jobbigt ställe att få läckage på så lika bra att fixa allt när man ändå är där och grejar.

Här är artikelnummer och priser på Bilia:
nr 11 = 9161383, kostnad 86:-
nr 14 = 91613843, kostnad 127:-
nr 12 = 3507368, kostnad 471:- (Storlek 22mm på mutter, lite svår att komma åt men gick bra med fast nyckel då man tagit bort oljekylaren)
nr 5 = 3547188, kostnad 64:-

Oljekylaren (nr 9) behöver man en 27mm hylsa till får att få loss.

Slangklämmor kostade 38:- för galvade. Jag köpte rostfria istället 16-25mm
Senast redigerad av 1 volvorullar, redigerad totalt 0 gånger.
volvorullar skrev:Idag har jag bytt 13, 12, 16(4st rostfria), 14, 11 och oring nr 5. Gick fint.
Har haft kylarläckage, ca 1dl på 100 mil så hoppas det har slutat efter detta nu.

Jag rekommenderar att byta nr 12 då jag hört om flera som haft problem med att det röret rostar sönder.
Jobbigt ställe att få läckage på så lika bra att fixa allt där när man ändå är där och grejar.

nr 12 = 3507368, kostnad 471:- (Storlek 22mm på mutter, lite svår att komma åt men gick bra med fast nyckel då man tagit bort oljekylaren)

Tack for info!
471kr för nr 14, hua rena rånet!! ...Bilia i ett nötskal.
Fråga, gjorde du ett komp-test av kylsystemet innan du bytta delarna? ..jag funderar på att göra detta för att ev. hitta min läcla. Hos mig läcker det dock mkt mer än vad det gjorde för dig. Sen vill jag även undersöka om min oljekylare är hel o inte sönder mellan kanalerna. Den verkar bara sitta fast med en bult så det känns skönt!
Märkte du om det fanns skruvar för att öppna oljekylaren? ..jag skulle vilja se hur min ser ut innifrån.
BlåVolvo skrev:
volvorullar skrev:Idag har jag bytt 13, 12, 16(4st rostfria), 14, 11 och oring nr 5. Gick fint.

Jobbigt ställe att få läckage på så lika bra att fixa allt där när man ändå är där och grejar.

Tack for info!
471kr för nr 14, hua rena rånet!! ...Bilia i ett nötskal.
Fråga, gjorde du ett komp-test av kylsystemet innan du bytta delarna? ..jag funderar på att göra detta för att ev. hitta min läcla. Hos mig läcker det dock mkt mer än vad det gjorde för dig. Sen vill jag även undersöka om min oljekylare är hel o inte sönder mellan kanalerna. Den verkar bara sitta fast med en bult så det känns skönt!
Märkte du om det fanns skruvar för att öppna oljekylaren? ..jag skulle vilja se hur min ser ut innifrån.
Jag har inte gjort något komptest. Jag grävde ur kanalerna jag kom åt på oljekylaren med ett tandläkarverktyg, va mycket igenkloggat där.
Dock såg jag inget sätt att få upp den. Verkar vara i ett stycke. Kanske går att borra upp eller så men inget jag hade gett mig på. Den kostar en del men går säkert att köpa på skroten om man inte vill köpa nytt.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]