Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
Tycker fenomenet låter bekant... från en motor där ventilspindeltätningarna förvandlats från gummi till lätt sprucken bakelit. Om motorn är kry för övrigt kanske det är värt ett byte (om du inte kommer på något annat tydligt fel).
Tack för tipsen. Att riva ner och byte ventiltätningarna känns inte som något alternativ på en så gammal bil.
Tror inte det finns en chans att få igenom den i besiktningen med oljeblandning i avgaserna.
Får sälja den till någon finnig tonåring som vill ha en isåkabil. :)
Är väl inte en alltför avancerad operation på en B230 att byta ventiltätningar? Iofs kostar det väl fortfarande en slant för verkstadsbesök om man inte gör det själv.

Brukar märkas om turbon ger upp för då får man fylla på olja i tid och otid
Den drar en hel del olja, men samtidigt läcker det lite olja också.
Hur är enklaste sättet att se om turbon gett upp?
Har haft loss slangen mellan turbo och insug, och där var ingen olja.
päpplet skrev:Är väl inte en alltför avancerad operation på en B230 att byta ventiltätningar?
Det finns utrustning idag så man byter ventiltätningar med topplocket monterat. Du trycksätter cylindern genom tänstiftshålet och monterar bort bricka och ventilfjäder så man kan byta tätningen. Har aldrig använt, men har för mig jag har sett något sådant på Biltema.

Mvh
Lennart
Nu har jag felsökt lite i det fina vårvädret.
Oljereturen från turbon har jag lossat och kontrollerat. Inga stora mängder avlagringar där. Inget glapp i turbon. Lite, lite olja i tryckröret vid turbon, men det är ju helt normalt.
Blåste i vevhusventilationsslangen vid luftfiltret och kände med handen vid oljepåfyllningshålet, där kom det rikligt med luft.
Den blåryker alltså om man kört en lite längre bit, säg 2 mil, stannar bilen, går in och handlar och sedan kör vidare. Ingen rök under färden när den är kallstartad, utan det kommer efter att den har åkt en bit och sedan fått vila några minuter.
Om turbon är okej, å kompet bra, kan det inte vara ventiltätningarna? Eftersom oljan blir tunnare när den blir varm så smiter den ju igenom tätningarna lättare? Bara en tanke. Fast är det vanligt på en gammal rödblockare?

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]