Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:Har pinnbulten gått av så den sticker utanför topplocket med 1 cm eller mer så tjänar du nog både tid och energi på att ta bort grenröret. Har den gått av nära eller vid toppen kan du tillverka en hylsa (borrmall) som passar exakt i hålet på grenröret och som har ett hål för lämpligt borr exakt i mitten. hylsan ska vara så lång så du kan dra ut den med typ en polygrip och så pass stor i ytterdiameter att du får knacka in den. Då får du hjälp att styra borret rätt och längden på hylsan gör att du borrar rakt. Detta kräver en svarv för tillverkning om det ska bli bra, en vinkelborrmaskin för att kunna styra rätt och e.v en hjälpande hand för att hålla hylsan så den inte "snurrar med". Då och endast då får du borrhåler rätt och det underlättar senare arbete med att antingen borra bort hela skruven, försöka med "grispitt" (undvik helst) eller torx bits. Det finns även borr som "går baklänges". Du borrar alltså med borrmaskinen i vänstervarv och när "spänningen" i skruven släpper, gängar den ut sig eftersom borrmaskinen går baklänges. Funkar kanon om inte gängorna har skurit, men det har dom inte i detta fallet. Detta kräver också specialverktyg som inte alla har.

Mvh
Lennart
tack!
vinkelborrmaskin, sådan har jag ej, men ska testa med vanlig borrmaskin, jag har lite spelrum att vinkla den rätt. Exakt, din metod med en borrmall har jag funderat på redan, har ingen svarv o får leta efter något annat rör-aktigt som jag kan stoppa ned i grenrörshålet. Vad skrev du ang grispitten, att du undvek den helst eller att du undvek torx? Västergängad borr var smart! Var hittar man det tro? ...undrar om man maskin har en back-funktion(?)
Batteridrivna borrmaskiner har ju alltid höger- och vänsterfunktion. Allt det här som vi räknar upp i verktygsväg finns i välsorterade järn- och maskinaffärer. Har dom det inte hemma så bör dom kunna ta hem det eller i alla fall berätta var det finns.

Ett tillägg: Om man behöver "svarva" till en rörbit för att passa som borrmall som LennartE beskriver, men inte har tillgång till svarv, så kan man improvisera lite själv. Om röret får plats direkt i borrmaskinens chuck, så är det bara att sätta i det där och hålla en fil mot rörets yttersida. Naturligtvis har man på något vis spänt fast borrmaskinen i någon anordning. Sådana finns som passar "halsen" på borrmaskinen. Annars kan man sätta den i ett skruvstycke, men kläm inte om själva "kroppen" på maskinen. Var gärna två vid denna övningen. En som håller maskinen och en som håller i filen.
Skulle rörets ytterdiameter vara för stort för borrchucken så sätter man en bult genom röret. Diametern på bulten skall vara så tight man kan komma med innerdiametern på röret. Sedan drar man på en mutter som låser fast röret. Gärna två muttrar så att det låser fast ordentligt. (Kontramutter brukar det kallas) Därpå fäster man resten av bulten i chucken. Sedan är det bara att svarva av med filen.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Rådlös skrev:Batteridrivna borrmaskiner har ju alltid höger- och vänsterfunktion. Allt det här som vi räknar upp i verktygsväg finns i välsorterade järn- och maskinaffärer. Har dom det inte hemma så bör dom kunna ta hem det eller i alla fall berätta var det finns.
Men var åker man om inte till Jula? :D Järnia? Min batteridrivna borrmaskin gör inte jobbet tyvärr, undrar om pappa eller bröderna har en bra...
BlåVolvo skrev: Vad skrev du ang grispitten, att du undvek den helst eller att du undvek torx?
"Grispitten" är ett sämre alternativ i och med att den är konisk så expanderar den mer ju hårdare skruven som ska bort sitter fast. Framför allt on inte skruven är av "jäms med". Torx har jag aldrig provat men vi använder något liknande på jobbet. Det är en komplett sats med borr, borrhylsor och själva utdragaren som ser ut som en insexnyckel med vassare kanter och en hylsa som passar på utdragaren som är sexkantig utvändigt så man kan skruva men en ringnyckel eller hylsa. Ganska lik denna,
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... 2000024141
Denna fungerar på samma sätt, men kostar bara 1/3-dje del. Detta verkar vara en modernare variant av "grispitten"
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... 2000022143
Har ej provat. Båda finns på Biltema

Mvh
Lennart
Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]

Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volat[…]

Felkoder skall utläsas så fort jag f&ar[…]

Det kan också vara ett kabelbrott i lednings[…]