Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Vinande ljud skrev du. Följer det motorvarvet? Kom att tänka på vattenpumpen. Nu har jag bara skummat igenom, du kanske har kollat den. På min 240 viner det också och där är det pumpen som bokstavligen sjunger på sista versen, och jag tänker att ljudet borde ju låta som från det hållet också om man sitter på förarsidan.
Förklarar ju inte att bilen är slö men kan ju vara nåt annat.
av knegolf
Tackar för svaren.
Vad exakt är en BTR? Hur ser den ur och var sitter den?
Vilken tur att det finns reparationssatser till originaldelarna, verkar kunna landa på en ganska rimlig prisnivå om det nu blir aktuellt.

Vix;
Det vinande ljudet följer inte varvtalet riktigt. Det följer snarare belastningsgraden. Dvs. att varva motorn till 3000 varv i tvåan går relativt bra, men att försöka göra det samma i femman går sämre. Att accelerera från låt säga 70-110 i femman är inte att tänka på då motorn nästan är helt orkeslös vid den belastningen. Men att jobba sig uppåt och dra växlarna lite längre med långsamt ökat gaspådrag funkar desto bättre.

Jag får kanske göra slag i sak och spela in ett klipp imorgon och hoppas på att ljudet kommer med.
av knegolf
Tackar för infon.

Felet är nu avhjälpt. Jag fick tips av en kollega att plocka av slangen från trycksidan på turbon för att kunna känna om impelleraxeln glappade i lagerna vilket den inte gjorde. För att komma åt att känna efter ordentligt var jag tvungen att dela på slangen mellan turbon och intercoolern. (den är delbar på mitten via en invändig muff) Det visade sig då att muffen hade spruckit under gummit till slangen, men precis utanför slangklämman vilket gjorde att laddtrycket pös ut den vägen, och givetvis var det det enda stället jag inte hade kontrollerat slangarna. Jag fick lagat det hela provisoriskt genom att föra slangarna längre emot varandra på muffen samt lägga på en generös mängd vulkmassa. Därefter körde jag till min lokala Volvoåterförsäljare och beställde en ny slang och muff för totalt 460kr.

Jag vill dock tacka alla som har varit delaktiga i felsökandet ännu en gång.
av knegolf
Jo. När min kollega började prata om havererade lager i turbon och att det kunde passa symptomen som bilen uppvisade så var det inte speciellt roligt. Men det var nog min tur att ha lite flyt den här gången. Om inget annat så har det varit en ganska lärorik process som man säkert kan dra nytta av i framtiden.
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]