Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zeus
..och fick upp dessa ur motorn

Bild

det ser väl ut som den har gått alldeles för magert? Har inga felkoder. Motorn går bra annars. Någon som har några tips på vad felet kan vara?
Är betydligt mer vita än det blev på bilden.
av Zeus
Rådlös skrev:Du kanske skulle berätta vilken motortyp du har. Det blir liksom lite enklare på det viset. :wink:
Oj, vad klantigt :shock:

B234f :-)-)
av rid54
Åsikt: Det ser inte ut som motorn går för magert. Riktigt mager blandning ger värmeskador på tändstiften och dålig gång. Om motorn går bra bör du kunna ta det lugnt.
av Zeus
okej, låter lugnande. Tycker inte om när man får såna otrevliga överraskningar bara :roll:
Ska kolla upp med tjuvluft när jag får tid över.

Hade förresten lite olja i tändstiftsbrunnarna, är detta något som påverkar funktionen negativt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Zeus skrev:Hade förresten lite olja i tändstiftsbrunnarna, är detta något som påverkar funktionen negativt?
Inte mer än att det "ryker blått" när du startar efter tändstiftbytet. Du kör nog lite för mycket "kallkörning", motorn skulle nog behöva några mil motorväg i "raskt" tempo. Det är inte lika lätt att "blåsa rent" för löst skräp innan man skruvar ut stiften, men är kåpan över på plats ska det ju inte komma in något. Om du ska byta packning till ventilkåpan, tänk på att den består av 2 delar. En yttre till själva kåpan, den får du när du beställer ventilkåpspackning till en B234 motor. ska du ha den inre (den som tätar runt tändstiften) får du säga ifrån. Jag fick bara den yttre efter några dagars väntan, och reservdelskillen hade inte en "susning" om att det skulle vara 2. det stod inte ens i den katalog han hade först utan han fick "plocka fram" en "tjockare" katalog. Jag hade olja i så det hade börjat "lösa upp" gummit till tändkabeln, så jag bytte till nya kablar. Också kablarna är lite problem att hitta, finns inte i "vanliga" kataloger. Det är nog bara här på forumet som B234 motorn är "hyfsat vanlig".

Mvh
Lennart
Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]

Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volat[…]

Felkoder skall utläsas så fort jag f&ar[…]

Det kan också vara ett kabelbrott i lednings[…]