Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

min volvo 940 ltt från 95, startar inte. Jag va ute och åkte och den dog utan att det ryckte till eller något. kom fram till att den inte har någon gnista. Har kollat felkoder och det finns inga. Har även kollat säkringarna och dom va hela. Vad bör jag kolla först ?
av NilsO
Ja, gör funktionstest för vevaxelgivaren:

Sätt kontakten i uttag "6" (tändsystemet) i diagnosboxen. Slå på tändningen. Tryck ner knappen 2 gånger (drygt en sekund i taget). Nu blinkar lampan snabbt. Kör kort på startmotorn utan att slå av tändningen efteråt. Om vevaxelgivaren fungerar blinkas koden 1 – 4 – 1 ut. Isåfall får man felsöka tändsystemet vidare. Annars är det nog läge att byta givaren. (Signaturen Sicnarf brukar skriva att man måste lyfta bilen för det, men jag tycker man kommer åt den från motorrummet utan större problem.)
Användarvisningsbild
av Vix
Ingen gnista från tändspole heller?
Fick lära mig (med samma fel från grund) den hårda vägen att flera återförsäljare haft problem med kassa fördelarlock och de har de såklart inte informerat kunderna om. Slutade med att jag sålde bilen för skrotpengar och nye ägaren fick igång den direkt med nytt lock trots att jag provat flera.
Tack för snabba svar. Jag har nu bytt vevaxelgivaren och bilen startade. Men det låter inge vidare om bilen när jag gasar till och sen släpper gasen, det låter dom om det smäller/knackar som om något sitter löst. Och den gamla givaren va typ "sönder slagen" någon som vet vad det kan va ?
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]