Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har under några år nu köpt olika volvo 940 som är RIKTIGT bra bilar förutom bränsleförbrukningen men det får man leva med. Nu ska jag som ALDRIG skruvat tidigare försöka byta spindelled (höger) och bromssklossarna där bak. Delarna ska inhandlas snarast möjligast från biltema och sen ska jag sätta igång. Problemet är att jag inte vet hur man gör.? Någon som har en KOMPLETT GUIDE eller steg för steg tutorial. Vad bör jag tänka på m.m. Alla tips är välkommnande.

P.S har hört att dessa volvo bilar är inget annat än lättskruvade och ingen raket forskning det är drf jag försöker mig på detta.
Köp även en Haynes gör-det-själv bok när du är förbi Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... NSK-73517/

Då får du steg för steg beskrivning av hur du gör. Varken spindelled eller bromsklossar brukar vara speciellt svåra att byta (så länge ingenting rostat fast för mycket...). Men om jag inte gjort det tidigare skulle jag definitivt köpt Haynes bok. Jag har den sedan jag sist ägde en 940, och den är bra att ha.
Att byta bromsklossar är enkelt. Förutsatt att det inte är för mycket rostangripet etc. etc, så att bromsoken fungerar som det är tänkt från början.
Men spindelled låter lite mer avancerat, men det går säkert också bra för den som är ambitiös.
Du bör skaffa dig en verkstadshandbok, t.ex Haynes eller liknande. Med en sådan kommer du långt och du känner dig genast säkrare på din uppgift om du har läst på i förväg. En sådan bok innehåller ju mycket mer, så den räcker till bilens övriga skötsel också.
En sak måste dock poängteras och det skadar inte att göra det tydligt. Se till att ha ordentliga pallbockar under bilen. Jobba aldrig under bilen när den står på domkraft. Det är endast till för att lyfta upp bilen.
Om du inte har "mekat själv" med bilar, så kan man undra: Du har väl riktiga verktyg? Det framgår visserligen i verkstadshandböckerna vilka verktyg som behövs, men det är ju inte fel att köpa t.ex en hel fastnyckelsats (ofta 6 - 8 nycklar i en sats) även om man bara behöver 2 nycklar för ett visst jobb. Det kommer situationer då man behöver dom andra också.

En korrigering: Det var "raketforskning" när 940 var nya, Men någon eller några på Volvo hade tänkt till så att även vanliga ickeraketforskare och medelbilsvenssonägare klarar av att serva sina bilar själv. :roll: :wink:
Vad gäller bromsklossar bak: förutom belägg behövs med 99% säkerhet också ny monteringssats: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... AGG-59980/

Annars är det ett väldigt enkelt arbete. Alla 940 har fasta ok bak. Man lossar inte oket när man byter belägg. Det är bara att ta bort hjulet, driva ut de två stiften som håller beläggen på plats med dorn, lirka ut beläggen med lämplig tång, trycka in kolvarna lite med polygrip eller liknande så de nya beläggen får plats, göra rent, montera nya belägg, trixa dit plåtblecket och stiften och driva in stiften.

Det finns en liten risk att behållaren med bromsvätska svämmar över när man trycker tillbaka kolvarna, så håll koll på det.

Vissa menar att man ska smörja med kopparpasta på ytorna där beläggen ligger an mot oket och plåtblecket. Vissa menar att man inte ska det...
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]