Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Felet på min ABS (ett av dom) var att den ena av kablarna hade ärgat av precis vid kontaktstycket vid givaren på bakaxeln. Hastighetsmätaren fungerade, men inte ABS-en och alla (på detta eminenta forum) som svarade på mina frågor sade att fungerar hastighetsmätaren så fungerar givaren även för ABS-en. Men icke, så tro inte på allt som skrivs även om det verkar Ok :-O) . För det allra mesta är det riktiga svar, trots allt. :wink: :lol: Det sitter det en "omvandlingsenhet" vid hastighetsmätaren som ger signalen till styrenheten för ABS-en och till hastighetsmätaren. Och för att hastighetsmätaren behövs tydligen bara den (på min bil) grön/vita kabeln men för ABS-en behövs båda (en brun också). Det är en typ "induktiv givare" (magnetisk) som "räknar" pulser och dom ska ju stämma på alla 3 mätpunkterna. Det "bildas" en låg (mV) växelspänning men den "används" inte, mer än att man kan mäta den vid felsökning. Det sista är något som jag "tror", men jag har inte sett eller kunnat läsa mig till att den spänningen används utan det är bara pulserna. Hoppas nu bara att det "stämmer" med alu. kåpan.
Har inte provat detta, men det ska gå och mäta genom oljepåfyllningen med bladmått avståndet mellan givaren och kuggkransen. Ska vara c:a 0,6mm. Det är inte samma givare på plåt och alu. kåpa.

Mvh
Lennart
Tack för den informationen! Jo jag såg med detsamma att de va olika givare när ja fick tag på alukåpan. Om inte avståndet mellan givare och krans stämmer borde det väl gå att justera in givaren i kåpan med hjälp av någon bricka så länge den inte sitter för långt ute.
Mvh. Matias
Nygard skrev:borde det väl gå att justera in givaren i kåpan med hjälp av någon bricka så länge den inte sitter för långt ute.
Mvh. Matias
Finns jättefina fräsmaskiner :lol:
Skämt å sido, men i nödfall så. Jag har ingen aning om hur det passar ihop, men kolla så att givaren sitter samma på locken i alla fall. Om man ser på bilden ovan så sitter inte pluggen samma på min alu, kåpa i alla fall, så det kan kanske skilja. När det gäller avståndet mellan krans och givare, innan du skruvar fast locket, mät avståndet med "tuggummimetoden". Enkelt och hyfsat exakt. Teoretiskt sett borde givaren sitta nästan "kloss emot" utan packningen till locket. Där kanske inte ska vara packning, det kanske bara är tätningsmassa, så är det ju ofta mellan alu. och stål

Mvh
Lennart
Jo, oljepluggen sitter inte som i plåtkåpan så att mäta med bladmått går nog inte. Provade o trycka mot kåpan men givaren tog lite i kransen men tänkte ifall jag skulle klippa till en egen packning som är. 0,5-1,0mm tjock och sätta dit, om inte det räcker till så måste jag väl försöka lossa givaren och flytta ut den lite grann.
Mvh. Matias
Nu har ja blästrat å lackat kåpan, lämnade lite färg över då ja målade ett b230ft block för en tid sedan :D klippte också till en packning som va 1mm tjock som va tillräcklig tjock för inget ljud eller så kommer när man snurrar runt. Finns det något snabbt o smidigt sätt att kolla om givaren fungerar med t.ex en elmätare??
H. Matias
Bilagor
20140310_164323.jpg
20140310_164323.jpg (1.33 MiB) Visad 159 gånger
Nygard skrev:Finns det något snabbt o smidigt sätt att kolla om givaren fungerar
Om du mäter mellan stiften på givaren med en ohm mätare ska den visa 600 - 1600ohm. Då finns det hopp om att det ska fungera. Sedan när du har monterat kåpan kan du snurra på kronhjulet och få fram några mV växelström.

Mvh
Lennart
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]