Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TomasUmeå
Hej. plockade isär ikväll och skulle byta p-bromsbackar.Blev lite orolig för när man dra runt naven ''hugger'' det. Hjullagerna känns okej utan jag tycker de verkar som att det är inne i slutväxeln nåt galet. Det hörs inget missljud när man kör. Tänkte tappa ur oljan och kolla hur den ser ut men fick inte upp nivåpluggen därför avbröt jag arbetet nu ikväll.
Bilen har gått 42000 mil.
Är det mycket arbete att byta axel om den verkar sjunga på sista versen?

/// Tomas
av mange240
Märker du inte av något under körning är det nog inga problem, ett oljebyte skadar väl inte. Att byta axeln är inte så svårt dock är det ju en otymplig sak, palla upp bilen högt, lossa handbromswire, kardan, bromsok, kontakten på locket panhardstaget stagen i bryggan framför axeln, sedan sitter axeln i 8 muttrar som håller ett överfall på varje länkarm.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är bara dom små kugghjulen i differentialen du känner när den ena axeln står still och du snurrar på den andra. Normalt snurrar båda axlarna och då märks ju inget. Har du alu. kåpa? Har för mig att det sitter på alla från -88B. Då kan pluggarna (13mm skalle) sitta ordentligt (samma på växellådan). Det finns 3 sätt, antingen "trycka in" ny olja genom avtappningspluggen (mät upp mängden du ska fylla på innan du börjar "trycka i") med en sådan här, http://www.biltema.se/ProductImages/20/ ... -718_m.jpg eller värma pluggen om det är några kanter kvar. Jag fick borra ur lite i en M12 mutter, slå på den med en hammare och MIG-a fast den nya muttern utanpå. Sedan släppte den lätt (lite hjälp av värmen) när man fick "bra tag"

Mvh
Lennart
av TomasUmeå
Åkte på volvo och köpte ny plugg både till nivå och avtappning. Fick svetsa på en mutter på bultskallen för att få lös pluggen, den satt hårt som tusan. Avtappningen gick bra att få lös. Oljan såg ut som vanligt i en axel. skitig och blaskig men de var inget spån på magneten. Sköljde ur växeln och fyllde ny olja. Förhoppningsvis så hänger axeln med ett tag till.

// Tomas
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]