Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Kan någon förklara hur ett bendix ok med två kolvar fungerar?
Får ofta problem med att beläggen ligger i mot skivan och det är aldrig den sida där kolvarna sitter.
Jag har gjort rent och smörjt kolvarna med bromscylinderfett och kolvarna är ej rostiga och glider in och ut hur bra som helst.
Tittar man på skivan är den blank och jämnt sliten på kolvsidan och ful och repig på motsatt sida, har bytt både skivor och belägg innan men efter ett tag kommer problemet tillbaka.

// mvh Waiz
Waizguy skrev:Kan någon förklara hur ett bendix ok med två kolvar fungerar?
När du trycker på bromsen trycker du ur kolven i bromsoket (jag har bara en kolv, Girling), så långt är ju allt Ok. Eftersom du bara har kolv på en sida sitter hela oket "löst" på 2 st "pinnar". När du "tar bort" oket för att byta klossar så skruvar du bort en eller 2 skruvar, när du lyft av oket så ska du "ta ut" dom "pinnarna" och smörja dom så dom glider ordentligt lätt. Du ska kunna föra oket fram och tillbaka "för hand" när kolven är "inpressad" och oket sitter på plats. Fungerar inte detta riktigt så bromsar det ju "bara" på kolvsidan när du bromsar "normalt". Om du sedan "trampar till" ordentligt någon gång kan det bli "tvärt om" och bromsen "ligger på" på dom yttre klossarna. Det finns "repsats" att köpa, ser kanske ut så här,
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa

Det är en "djungel" at få rätt grejer. Jag kollade på min 745-a (GLT 16V med ABS -88B) en gång och det fanns 5 st olika bromsok fram att välja på.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Waizguy skrev:Kan någon förklara hur ett bendix ok med två kolvar fungerar?
När du trycker på bromsen trycker du ur kolven i bromsoket (jag har bara en kolv, Girling), så långt är ju allt Ok. Eftersom du bara har kolv på en sida sitter hela oket "löst" på 2 st "pinnar". När du "tar bort" oket för att byta klossar så skruvar du bort en eller 2 skruvar, när du lyft av oket så ska du "ta ut" dom "pinnarna" och smörja dom så dom glider ordentligt lätt. Du ska kunna föra oket fram och tillbaka "för hand" när kolven är "inpressad" och oket sitter på plats. Fungerar inte detta riktigt så bromsar det ju "bara" på kolvsidan när du bromsar "normalt". Om du sedan "trampar till" ordentligt någon gång kan det bli "tvärt om" och bromsen "ligger på" på dom yttre klossarna. Det finns "repsats" att köpa, ser kanske ut så här,
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa

Det är en "djungel" at få rätt grejer. Jag kollade på min 745-a (GLT 16V med ABS -88B) en gång och det fanns 5 st olika bromsok fram att välja på.

Mvh
Lennart
Ahh okej, så när kolvarna pressar det inre belägget så ska hela oket dras inåt om jag förstått det rätt?
På mitt ok så lossar man en bult (den kopparfärgade på bilden i länken du skickade) och sen så drar man ur oket åt vänster från en styrpinne (kanske den som kallas glidpinne)
Är det dessa två som är glidpinnar?
Tror inte det gått att rubba oket när jag bytt belägg nu när jag tänker efter, belägget som sitter på högersida (ej kolvsidan) lär man typ pressa igen när man sätter tillbaka oket.
Monteringssatsen/fjädern som trycker ned beläggen kan den göra att det kärvar eller är den till för att enbart pressa ned beläggen?

// Mvh Waiz

Edit: pratar om det högra bromsoket för det är det som kärvar, därav höger och vänster när jag beskriver :)
Senast redigerad av 2 Waizguy, redigerad totalt 0 gång.
SA4AQS skrev:OBS! glidpinnarna ska smörjas med bromsfett och inte kopparpasta skruvarna till dom ska inte heller smörjas dom har istället gänglåsning.

Är det bromscylinderfett man ska gnida in eller är det någon annan bromsfett?
Jag har tidigare smaskat på med kopparpasta på både övre och undre samt gängorna på undre. :oops:
Dock aldrig kopparpasta på kolvarna där brukar jag köra just bromscylinderfett.
Göra om göra rätt till nästa gång antar jag :)

// Mvh Waiz
Ja eller även smörjfett som inte får gummit att svälla och bli mjukt fungerar också men dit hör inte koppar "pasta" jag har ett par gånger på bilar som vi nyss köpt in begagnat fått problem med att just glidpinnarna varit smorda med kopparpasta som i sin tur torkat och pinnen fungerar inte som den är tänkt utan då har jag fått tagit och värma med gas så den flyger ut av sig själv nu har det varit på Girling ok det ser ju lite annorlunda ut jämfört med Bendix men principen är densamma.
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]