Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hejsan!

För ett ta sedan så fick vi en spricka på röret just innan katten, efter ett tag så small det till riktigt högt under bilen... Hela röret "sprängdes" där sprickan hade varit, så det gick av helt. Bytte då från grenröret -> katten och allt efter.

Men nu när vi var på väg till Sundsvall idag så small det till igen under bilen och den började låta likadant. Men den här gången läckte det vid flänsen mellan främre avgasröret och katten... Har kört säkert över 100 mil, då har det varit helt tätt.
Kan det vara så att katalysatorn är tät? Jag tog loss den när jag bytte avgassystemet och tittade inuti, det mesta utav keramiken har letat sig ut genom avgassystemet till min parkering redan. Men kan det fortfarande vara något som blockerar? Det känns som att det är väldigt högt tryck innan katalysatorn pga dåligt luftflöde? Provade köra tryckluft igenom katalysatorn och tyckte det var väldigt mycket som blockerades. Det var inte alls samma tryck som kom ut på andra sidan.

Hur rensar jag den på bästa sätt? Tydlgen så måste katten sitta där men den behöver inte fungera... Ska jag ta ett spett och banka utav helvete eller är den som helt rensad redan när all keramik är borta?

Tacksam för svar!

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av lennarte
Enligt gällande regler för -87, -88A och -88B (det är nog bara dom som har "frivillig" katalysator) måste man ha en kat monterad. men den behöver inte fungera, så det är "fritt fram" att "rensa" den. Det ska gå att se igenom den om den är riktig. Man ser ett "rutmönster" om man tittar igenom den. Gör man inte det eller det "skramlar" i den är den "förbrukad". Biltema har ersättning för under 1000:-, men om du tömmer den helt funkar det också. Kolla så inte grenrörspackningen också är läck. Det blir inte bara högt tryck, det blir också väldigt, väldigt varmt när man inte får ut avgaserna.
Om packningen till grenröret läcker, lurar det styrboxen till att öka bränslemängden.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av andreasw
SA4AQS skrev:Du kan rensa katten om dom bara mäter co på bilprovningen
Okej! Det gör dom bara på min bil.
lennarte skrev:Enligt gällande regler för -87, -88A och -88B (det är nog bara dom som har "frivillig" katalysator) måste man ha en kat monterad. men den behöver inte fungera, så det är "fritt fram" att "rensa" den. Det ska gå att se igenom den om den är riktig. Man ser ett "rutmönster" om man tittar igenom den. Gör man inte det eller det "skramlar" i den är den "förbrukad". Biltema har ersättning för under 1000:-, men om du tömmer den helt funkar det också. Kolla så inte grenrörspackningen också är läck. Det blir inte bara högt tryck, det blir också väldigt, väldigt varmt när man inte får ut avgaserna.
Om packningen till grenröret läcker, lurar det styrboxen till att öka bränslemängden.

Mvh
Lennart
Ska jag bara känna med händerna om den läcker? Är det inte stor risk att dra av skruvarna när jag börjar skruva där? Ser redigt rostigt ut vid grenröret. Det var inte vid flänsen det läckte. Det fanns "hål" i främre avgasröret för kanske lambdasond osv? Den hade skjutits ut. Så det måste ha varit ett jävla tryck i avgassystemet!

Hur gör jag för att felsöka LMM och Lambda? Har ingen felkodsdosa... Ska man koppla ur LMM och mäta resistansen mellan vissa stift? Med LMM... Ska jag koppla loss kontakten och kolla volt eller resistans? Har aldrig gjort det förut!
Användarvisningsbild
av lennarte
andreasw skrev:Så det måste ha varit ett jävla tryck i avgassystemet!
Då kanske det räcker att rensa katen, sedan löser det andra sig själv bara avgaserna kommer ut
andreasw skrev:Ska jag bara känna med händerna om den läcker?
Om du plockar bort värmeskölden så kommer du åt lättare. Vänta tills motorn är helt kall så lossnar det lättare (knacka på skruvarna och "hjälp till" med en huggmejsel). På min (16V Motorn) lossnade allt lätt. Den hade "blåst" packningen rakt framåt vid första pinnbulten och hade läckt "lite grand" på flera ställen. Det var för hög bränsleförbrukning jag felsökte.
andreasw skrev:Hur gör jag för att felsöka LMM och Lambda?
Det finns beskrivet här på forumet, bara sök och/eller kolla i FAQ. Den glömmer man lätt, där står en hel del

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av andreasw
lennarte skrev:
andreasw skrev:Så det måste ha varit ett jävla tryck i avgassystemet!
Då kanske det räcker att rensa katen, sedan löser det andra sig själv bara avgaserna kommer ut
andreasw skrev:Ska jag bara känna med händerna om den läcker?
Om du plockar bort värmeskölden så kommer du åt lättare. Vänta tills motorn är helt kall så lossnar det lättare (knacka på skruvarna och "hjälp till" med en huggmejsel). På min (16V Motorn) lossnade allt lätt. Den hade "blåst" packningen rakt framåt vid första pinnbulten och hade läckt "lite grand" på flera ställen. Det var för hög bränsleförbrukning jag felsökte.
andreasw skrev:Hur gör jag för att felsöka LMM och Lambda?
Det finns beskrivet här på forumet, bara sök och/eller kolla i FAQ. Den glömmer man lätt, där står en hel del

Mvh
Lennart
Jag rensade faktiskt katten igår. Slog sönder allt som fanns inuti. Jag vet inte om man kan säga att jag lider av hög bränsleförbrukning. Körde som minst på 0,83 i somras, men nu när jag tankade sist var det på 1,15l/m. Mycket kallstarter från 0 gradigt och mycket korta svängar + stadskörning.

Det jag dock har märkt är att det ryker ganska mycket från avgaserna, även när motorn är varm! Min sambo påstod att det var brun rök :s kan dock inte säga detsamma då jag är färgblind :p
Användarvisningsbild
av lennarte
andreasw skrev:Min sambo påstod att det var brun rök
Be henne kolla avgaserna om en vecka eller så. Det kanske räcker med att detta.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av andreasw
lennarte skrev:
andreasw skrev:Min sambo påstod att det var brun rök
Be henne kolla avgaserna om en vecka eller så. Det kanske räcker med att detta.

Mvh
Lennart
Men den borde röka mer utan katt va?
Läste något igår om att en bil som var "mappad" för katalysator, gick fetare för att den skulle fungera optimalt. Men nu när jag inte har en katt kanske man kan ställa ner bränsleförbrukningen? På något skumt sätt :P
av Waizguy
Hej,
Jag hade samma problem som dig att det pangade och det var katten som var boven.
Allt i katten hade gått sönder och smulor hade letat sig ut och täppt igen ljuddämparna, speciellt den sista.
Den "bruna" röken kan därför vara smulor och sot som fastnat och nu följer med ut när luften flödar bättre.
När jag rensat blev det svartrök och svartsnö bakom bilen efter första starterna :)

Mvh Waiz
Användarvisningsbild
av andreasw
Waizguy skrev:Hej,
Jag hade samma problem som dig att det pangade och det var katten som var boven.
Allt i katten hade gått sönder och smulor hade letat sig ut och täppt igen ljuddämparna, speciellt den sista.
Den "bruna" röken kan därför vara smulor och sot som fastnat och nu följer med ut när luften flödar bättre.
När jag rensat blev det svartrök och svartsnö bakom bilen efter första starterna :)

Mvh Waiz
Ja jag tänkte också på det här! Det måste ju vara en trolig orsak. Jag tycker att bilen luktar mycket oförbränt bränsle nu. Det känns väl inte jätteroligt att den fortfarande spär på lite extra bränsle fastän jag inte har en kat. Ikväll ska jag försöka mäta lambdasonden och kolla hur den verkar. Tråkigt att jag inte har någon diagnostikbox... Är det jobbigt att konvertera ett LH2.2 till 2.4?
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]