Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag undrar om någon vet vad den nedersta slangen (röret) går till/funktion på tankarmaturenn(?) ( runt lock på tanken med massa slangar som går till den)

Pga min är rostad sönder och undrar om det blir högt tryck i den så eller om det går att eller om man kanske kan plugga den

Det är en 740 88b med b230f

Bild

(Den med borttagen slang)
Nu kommer jag inte ihåg vilken som är vilken, men du har ju en slang som går till bränslepumpen under förarsätet (pump2, det sitter en i tanken också), den andra slangen är från returen på bränsletrycksregulatorn. Har du den borta tömmer du snabbt tanken...

På frugans bil lossnade slangen från BTR, och hon tömde tanken på några km. Hon hann inte hem.
erikn skrev:Nu kommer jag inte ihåg vilken som är vilken, men du har ju en slang som går till bränslepumpen under förarsätet (pump2, det sitter en i tanken också), den andra slangen är från returen på bränsletrycksregulatorn. Har du den borta tömmer du snabbt tanken...

På frugans bil lossnade slangen från BTR, och hon tömde tanken på några km. Hon hann inte hem.
Okej. Farsan drog på starten och det kom då bensin ur slangen (=retur). Så vet nu vilken det är, så tråden kan nog låsas
Nu måste jag "bara" täta det (ska använda super epoxy metall)
sweeken skrev:
erikn skrev:Nu kommer jag inte ihåg vilken som är vilken, men du har ju en slang som går till bränslepumpen under förarsätet (pump2, det sitter en i tanken också), den andra slangen är från returen på bränsletrycksregulatorn. Har du den borta tömmer du snabbt tanken...

Okej. Farsan drog på starten och det kom då bensin ur slangen (=retur). Så vet nu vilken det är, så tråden kan nog låsas
Skriv gärna i titeln på tråden att du hittat det du söker :)
Menar du att du skall täta returslangen? :-O) :-O) :-O)

Du måste ha ett returflöde tillbaka till tanken. Bränslepumpen pumpar "massvis" med bränsle under högt tryck och det är bara några fåtal procent av det bränslet som går till spridarna och in i motorn. Resten går tillbaka genom returledningen. Stänger du av returledningen så får du fundera själv vad som kan hända. Pumpen kommer att bli överbelastad och "spränga sig själv". Packningar och annat kommer att "blåsas" och bensinen flödar runt bilen.

Lyft ur armaturen och laga det som är trasigt i stället. Byt bränsleslangar om dom ser tveksamma ut. Köp inte på Biltema eller Jula. Deras slangar är inte godkända och kommer att spricka om något år. Det finns godkända slangar på andra ställen så det är inga problem med att hitta sådana.
sweeken skrev: Pga min är rostad sönder och undrar om det blir högt tryck i den så eller om det går att eller om man kanske kan plugga den
sweeken skrev:Okej. Farsan drog på starten och det kom då bensin ur slangen (=retur). Så vet nu vilken det är, så tråden kan nog låsas
sicnarf, Var inte så säker på det. Mitt råd till sweeken är att byta tankarmaturen. Oavsett hur han vill reparera den "muggiga" armaturen, är risken stor att han får läckage.
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]