Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Den som är bevandrad i tyska har en fördel i dom här problemen. LH i benämningen LH 2.4 är en förkortning på Luft Heizdrat. Alltså en uppvärmd tråd som kyls av den förbiströmmande luften som då ger ett mätbart värde. Av dom här förkortningarna kan man utläsa funktionen. Och då även om man kan mer tyska, tolka vad LU står för?
Nu är jag väldigt "lågutbildad" på tyska så jag skall inte ge mig in på några förklaringar, som jag ändå inte kan. Men det kan vara intressant att känna till.
Liknade förklaring ligger i benämningen på tändenheterna till bilarna. Dom heter väl EZ och något generationsnummer. Det skulle (kanske?) betyda Elektroniche Tzündnung eller något i den stilen. Och förkortningarna varierade ju något under åren vilket då ger att det kunde vara lite olika funktioner.
Grubbla vidare ni som kan det germanska språket.

Varför just tyska, undrar någon? Det är Bosch i tyskland som har konstruerat dom här Luftmassemätarna och tändsystemen.
Användarvisningsbild
av lennarte
päpplet skrev:Systemet heter förövrigt Motronic och inget annat i 740 tic med B230ET. Finns ett liknande system på äldre 300 serien med insprut och där kallades det LU(?) jetronic. LH har alltid luftmassemätare och katalysator
Detta hittade jag på http://www.volvoclub.org.uk.
The 360 catalytic converter variant is Volvo's well-known 1986 cm³ engine with LE-Jetronic fuel
injection plus a Lambda-sonde (= LU-Jetronic) and a separately controlled three-dimensional Electronic Ignition Mapping system
.
Så var det med det... :-)-)

Mvh
Lennart
av kröken
Ja men det var ju inte det jag frågade efter, ville veta hur man får bort "kryp hem" läget..
Eller ska jag köpa en lmm från en 940ft eftersom de är ju en sån motor i? Men de har ju funkat med llm'n från et'n förut
av NilsO
Det enda du behöver göra är isåfall att koppla ur batteriet en kort stund. Om ens det – antagligen räcker det att starta om motorn.

Hjälper inte det finns något annat fel.

Om det bara är motorn du bytt ut, men behållit bränsle- och tändsystemen (Motronic) kan du inte ta en LMM från 940.

På justerskruven du markerat ställer man CO-halten på tomgång. Man behöver alltså tillgång till avgasmätning.

(För att undvika förvirring: På bränslesystemet LH-Jetronic 2.2, som också fanns i 740 och andra bilar, finns också en justermöjlighet på luftmassemätaren. Men där är det inte CO-halten man ställer.)
av kröken
Data boxen är 35 polig som de ska va i ft, men polerna på sladden är bara 20, och jag prövade ta en 960 lmm och en vanlig, men det passade inget vidare för jag antar att sladen som är till lmm'n är bara för 2,2 Et'n dvs den ställbara, så antingen så har dom skarvat kabeln för att kunna använda den ställbara från Et'n.

Jag blir tokig på dehär, fan man blir ju inge klokare ju mer man kollar ju dummare blir man :twisted:
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]