Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av shirackoo
Hallå hallå.

Är såhär jag håller på renoverar min 531 topp jag ska montera en vacker dag.

allt är gjort utom ventilspelet som jag inte blir riktigt klok på då jag läst många olika sätt i forumtrådar

1. hur ska jag ha nocken på ventilen jag justerar? klockrent rakt upp eller som tex när kamaxeln är "nollad" på första cylindern att både nockarna för avgas och insug på står som ett "V" ?

2. Dom flesta säger spelet ska vara 40mm på alla ventilerna men kall eller varm??. sen säger vissa spelet ska va 50mm vid kall motor och en del säger spelet ska va 30mm vid kall motor? vilket är rätt för vad händer med spelet när det blir varmt?

tacksam för svar MVH
Användarvisningsbild
av lennarte
När du "kontrollerar" ventilspelet säger "min bibel" 0,30 - 0,40 mm kall motor (0,35 - 0,45 varm), men när du justerar spelet ska det vara 0,35 - 0,40 kall motor (0,40 - 0,45 varm). . Detta står i Auto Info Volvo 740 1984 - 1992. Det gäller både in och avgasventiler, men jag skulle nog hålla mig närmare det högre värdet på avgasventilen. Särskillt om man höjt effekten och då kanske kör "hårdare". Du vrider runt kamaxeln tills nockarna står som "V" och justerar en cylinder i taget. Man kan dock kontrollera ventilspelet ( om 1-ans nockar står "V") på ventil (räknat från kamdrevet) nr, 1, 2. 3 och 5. Sedan vrider man motorn ett varv (kamaxeln ett halvt varv tills 4-ans nockar står "V" och kollar ventil nr 8,7,6 och 4. En del säger att det är lite beroende på vilken kamaxel det är, men jag har aldrig "kommit på" vilka kamaxlar det skulle vara. Så länge själva nocken inte är i närheten av bladmåttet, är det ju inga problem.

Mvh
Lennart
Då var det som jag misstänkte att dom skulle stå som ett "V" då gjorde jag rätt

Hursomhälst så fick jag ut fökjande märkliga värde ur min 531 topp.

alla insugsventiler hade 0,40

alla avgasventiler hade 0,50.. hmm hur ska jag tolka detta+ är de något jag behöver justera om?

den ska monteras på trimmad 940 turbo så blir rätt "hård körning

OCH toppen är kall vid mätning!
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är godkänt med anmärkning. Har du slipat ventiler/ventilsäte kan spelet minska efter du kört ett tag. Är det samma efter 1000mil kan du börja tänka på och minska det, det får inte bli mer, då "slamrar" det. Det kan säkert höras nu också under vissa perioder.

Mvh
Lennart
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]