Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av benjaminorn
Tja jag ska ev skaffa mig en traktor med en d24a sugis, vad tycker ni om den motorn? Han säger att remmen sitter fel så att den går lite slött och sotar mycket.

Den är också lite svårstartad, är det något att oroa sig över?
Första tecknet på att en dieselmotor är på väg att ta slut är att den är svårstartad. En Dieselmotor "tänder" på värmen av kompessionstrycket och är det dålig kompression i cylindern så startar den inte, värmen blir inte hög nog. Att kamremmen sitter fel tror jag inte på. Där finns inte utrymme mellan kolv och ventiler på en dieselmotor om remmen skulle sitta fel. Sedan kan det finnas andra fel varför motorn är svårstartad, men jag skulle akta mig noga och definitivt ha någon med som kan VW.s dieslar och prova den. Eller be honom rätta till felen innan du köper den

Mvh
Lennart
Han säger att själva remmen till pumpen sitter fel,inte kamremen. Kan det stämma ? Känner ingen som har super koll på dieselsnurror tyvärr :(

Den ska väl sitta på bakre delen av motorn, vad jag har läst iaf
av osla
lennarte skrev:Första tecknet på att en dieselmotor är på väg att ta slut är att den är svårstartad. En Dieselmotor "tänder" på värmen av kompessionstrycket och är det dålig kompression i cylindern så startar den inte, värmen blir inte hög nog. Att kamremmen sitter fel tror jag inte på. Där finns inte utrymme mellan kolv och ventiler på en dieselmotor om remmen skulle sitta fel. Sedan kan det finnas andra fel varför motorn är svårstartad, men jag skulle akta mig noga och definitivt ha någon med som kan VW.s dieslar och prova den. Eller be honom rätta till felen innan du köper den

Mvh
Lennart
du har en pump rem från kamaxel till pump på dessa skitmotorer. men antagligen inte fel där, skulle tro den är slut som alla andra d24:or.
dom där motorerna har dåliga toppar, kamaxlar som går av, pumpar som börjar läka, startar oftast inte pga av att dom är slut, tål inte alls varmgång och att bli plågade, som dom garanterat blir i en traktor. det enda som är bra i d24:an är ljudet, riktigt skönt ljud
Jag överväger ändå att köpa traktorn eftersom att jag får den ganska billigt. Märker jag att motorn är slut så får jag skaffa mig någon annan motor och häva i :)

Han säger att den är lite slöare än vanligt och att remmen sitter nån eller några kugg fel :/
av Arne
D24 har ibland oförtjänt dåligt rykte. Ofta gör inte sprickorna något om de sitter mellan ventilerna. Är de rätt injusterade så funkar de ändå hyfsat. Hade själv en 940 GL med D24 Turbo Intercooler på 122 hk som gått över 45000 mil med orenoverad motor.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Lite oförtjänt dåligt rykte, det började ju ganska dåligt i första modellerna, men det finns nog knappast inte många om ens några sådana kvar. Håller man bara remmar och pumpinställningar i ordning, så är egentligen endast 2-3 saker som kan orsaka troliga problem. Blockpackning/topp haveri, oftast blockpackning, topparna går att plana om de inte planats förr. Dieselpumpar som läcker, går att täta om om man är någorlunda lugn och sansad. Kassa vakuumpumpar som till slut knäcker kammen.
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]